top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

1XY- מגמה חדשה במערכות ההילוכים באופני הרים

sram_mtb_x01_crank_red_web__1_.jpgההצלחה הפנטסטית של מערכת 1X11של סראם (ה-XX1היוקרתית ואחותה הצנועה במקצת X01) משכו חברות בוטיק נוספות  להציג אלטרנטיבות שיהיו זולות בהרבה ויבטיחו ביצועים דומים.

מאת   Shlomi deutsch  

מערכת ה XX11 ה X01של SRAMהכניסו מימד חדש לתחום מערכות ההילוכים . אמנם מזה שנים כבר ישנה מגמה שהחלה עוד ב" תקופת ה- 9 הילוכים " -בקסטה - מאחור - שרוכבים חזקים בעיקר, הסבו את מערכת ההילוכים לתצורה של 1X9על בסיס גג"ש (גלגל שיניים) קדמי בדרך כלל שמבוסס על הגגש האמצעי במערכת TRIPLE, קרי 32 שיניים מקדימה , אבל תצורה זאת סבלה   מכמה חסרונות :

א. כדי לרכוב עמן צריך להיות חזק יחסית להתמודד עם עליות ארוכות ובשיפוע משמעותי ( למשל , העליות לצובה )

ב. מבנה הקראנק לא תמיד אפשר CHAINLINE  אידיאלי

ג. מבנה הגג"ש חייב במקרים רבים להוסיף CHAIN GUARDאו CHAUNGUIDEעל מנת למנוע נפילה של השרשרת בגג"ש הקדמי וזאת בעיקר במקטעים שבהם התפתחה תופעת ה CHAINSUCKשזה בעיקר במקטעים משובשים וקופצניים במיוחד -תוספת שגם מפריעה לרבים במישור ה" אסטטי" וגם מוסיפה משקל ועלויות .  בדור הקודם של המעבירים האחוריים ( ללא " קלאץ' " ) התופעה הייתה חמורה  וקשה עוד יותר .

sram_mtb_x01_crank_red_web.jpg

עם המעבר והגידול בהיצע ובפופולריות  של מערכות ה " דאבל " של 2X10, חל שיפור משמעותי ביכולת להתקין גג"ש קדמי נוח יותר לשימוש במובנים ששיפרו הרבה מהחסרונות שהוצגו בהסבר על מערכת ה- 1X9וחסרונותיו , אבל עדיין חלק מהחסרונות הורגשו על ידי רוכבים רבים והנושא של המעבר ל 1X10נשאר בגדר שדרוג של " החזקים ". ה XX1והX01-  של SRAM, פתחו בפני היצרנים ( והרוכבים ) " עולם חדש " .

SRAMפיתחו את המערכות הללו מ "אפס" ונתנו מענה מצוין הן ליחסי ההעברה והן לכל הבעיות של  נפילת שרשרת  נראה שאנו כרוכבים / צרכנים , קיבלנו הפעם מערכות מצוינות שעושות עבודה נהדרת מבחינת דיוק העברת ההילוכים ו"חסכון" במשקל (ניתן להוריד מאות רבות של גרמים בהתקנת מערכת  1X11לעומת מערכות דאבל וטריפל ) .

בעיני רבים , החיסרון במערכות של SRAMנעוץ במחירם הגבוה יחסית   אם כי יש שיגידו כי מקבלים תמורה מצוינת עבור המחיר.  מסיבה זו  ניתן כיום לראות א אותן מערכות בעיקר בדגמי " הקצה " של יצרנים ו/או אצל מי שמוכן להשקיע כמה אלפי שקלים בשדרוג .  על " העגלה " הזאת קפצו כאמור עוד כמה "חברות בוטיק", שהביאו לעולם פתרונות שמבוססים על הסבת מערכות ה -10 הילוכים מאחור לתצורה משודרגת של 1X10.הראשונים לעשות כן היו האיטלקים , חברתLEONARDI     עם מערכת ה- GENERAL LEEשלהם , שנשענת על החלפת מקטע שלם של הקסטה.

במקביל וקצת אחרי LEONARDIהחלו " לצוץ " שדרוגים נוספים מבית היוצר של עוד כמה חברת אמריקאיות שמציעות שיפורים שמבוססים על שילוב בין החלפת גג"ש אחורי בקסטה ( הגג"ש " הגדול " ) לגג"ש עם 42 שיניים ( בדומה לגג"ש הגדול של ה XX1של SRAM) ובשילוב גג"ש קדמי / CHAINRING שמבוסס על טכנולגית ייצור הגג"ש שהקדמי שמאפיינת גם את מערכות ה SRAM, וזוכה לכינוי NARROW WIDE.

sram_mtb_x01_rd_carbon_red_web.jpg

 

ה CAHINRINGSמסוג ה NARROW WIDEמתאפיינים בשילוב של שיניים " רחבות " ושיניים " צרות " ובכך משיגים אחיזה טובה יותר של השרשרת בגג"ש הקדמי ( ללא צורך ב " CHAINGUIDE" ) וכן החלפה נעימה וקלה יותר של הילוכים - ללא נפילת השרשרת . כמובן שבכל המערכות , רצוי להשתמש במעבירים אחוריים מבוססי " קלאץ' " למען אחיזה טובה יותר של השרשרת במערכת ולמען החלפה טובה יותר של ההילוכים - כפועל יוצא .

בין החברות שמציעות מוצרים שמאפשרים שידרוגי  1X10, ניתן להצביע כיום על החברות הבאות :

  • http://www.oneupcomponents.com/  חברת ONEUPCOMPONENTS
  • http://www.absoluteblack.cc/ חברת ABSOLUTEBLACK
  • http://www.wolftoothcycling.com/ חברת WOLFTOOTHCYCLING

החברות האלה מציגות כאמור קונספט דומה . אך עדיין אין מספיק ניסיון מצטבר עם המערכות והשדרוגים המוצעים על ידי אותן החברות.  מה שברור הוא , שלפחות  SRAMהצליחה לייצר מערכות מאוד איכותיות ואמינות והכניסו ממד חדש בתחום. מה שברור הוא שנוצרת נישה חדשה וושבשטח פועלות חברות בוטיק מתחרות בעלות יכולת להציע אלטרנטיבות זולות יחסית , אך עליהן חלה עדיין חובת ההוכחה .

 

 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg