ההצלחה הפנטסטית של מערכת 1X11של סראם (ה-XX1היוקרתית ואחותה הצנועה במקצת X01) משכו חברות בוטיק נוספות להציג אלטרנטיבות שיהיו זולות בהרבה ויבטיחו ביצועים דומים.
מאת Shlomi deutsch
מערכת ה XX11 ה X01של SRAMהכניסו מימד חדש לתחום מערכות ההילוכים . אמנם מזה שנים כבר ישנה מגמה שהחלה עוד ב" תקופת ה- 9 הילוכים " -בקסטה - מאחור - שרוכבים חזקים בעיקר, הסבו את מערכת ההילוכים לתצורה של 1X9על בסיס גג"ש (גלגל שיניים) קדמי בדרך כלל שמבוסס על הגגש האמצעי במערכת TRIPLE, קרי 32 שיניים מקדימה , אבל תצורה זאת סבלה מכמה חסרונות :
א. כדי לרכוב עמן צריך להיות חזק יחסית להתמודד עם עליות ארוכות ובשיפוע משמעותי ( למשל , העליות לצובה )
ב. מבנה הקראנק לא תמיד אפשר CHAINLINE אידיאלי
ג. מבנה הגג"ש חייב במקרים רבים להוסיף CHAIN GUARDאו CHAUNGUIDEעל מנת למנוע נפילה של השרשרת בגג"ש הקדמי וזאת בעיקר במקטעים שבהם התפתחה תופעת ה CHAINSUCKשזה בעיקר במקטעים משובשים וקופצניים במיוחד -תוספת שגם מפריעה לרבים במישור ה" אסטטי" וגם מוסיפה משקל ועלויות . בדור הקודם של המעבירים האחוריים ( ללא " קלאץ' " ) התופעה הייתה חמורה וקשה עוד יותר .
עם המעבר והגידול בהיצע ובפופולריות של מערכות ה " דאבל " של 2X10, חל שיפור משמעותי ביכולת להתקין גג"ש קדמי נוח יותר לשימוש במובנים ששיפרו הרבה מהחסרונות שהוצגו בהסבר על מערכת ה- 1X9וחסרונותיו , אבל עדיין חלק מהחסרונות הורגשו על ידי רוכבים רבים והנושא של המעבר ל 1X10נשאר בגדר שדרוג של " החזקים ". ה XX1והX01- של SRAM, פתחו בפני היצרנים ( והרוכבים ) " עולם חדש " .
SRAMפיתחו את המערכות הללו מ "אפס" ונתנו מענה מצוין הן ליחסי ההעברה והן לכל הבעיות של נפילת שרשרת נראה שאנו כרוכבים / צרכנים , קיבלנו הפעם מערכות מצוינות שעושות עבודה נהדרת מבחינת דיוק העברת ההילוכים ו"חסכון" במשקל (ניתן להוריד מאות רבות של גרמים בהתקנת מערכת 1X11לעומת מערכות דאבל וטריפל ) .
בעיני רבים , החיסרון במערכות של SRAMנעוץ במחירם הגבוה יחסית אם כי יש שיגידו כי מקבלים תמורה מצוינת עבור המחיר. מסיבה זו ניתן כיום לראות א אותן מערכות בעיקר בדגמי " הקצה " של יצרנים ו/או אצל מי שמוכן להשקיע כמה אלפי שקלים בשדרוג . על " העגלה " הזאת קפצו כאמור עוד כמה "חברות בוטיק", שהביאו לעולם פתרונות שמבוססים על הסבת מערכות ה -10 הילוכים מאחור לתצורה משודרגת של 1X10.הראשונים לעשות כן היו האיטלקים , חברתLEONARDI עם מערכת ה- GENERAL LEEשלהם , שנשענת על החלפת מקטע שלם של הקסטה.
במקביל וקצת אחרי LEONARDIהחלו " לצוץ " שדרוגים נוספים מבית היוצר של עוד כמה חברת אמריקאיות שמציעות שיפורים שמבוססים על שילוב בין החלפת גג"ש אחורי בקסטה ( הגג"ש " הגדול " ) לגג"ש עם 42 שיניים ( בדומה לגג"ש הגדול של ה XX1של SRAM) ובשילוב גג"ש קדמי / CHAINRING שמבוסס על טכנולגית ייצור הגג"ש שהקדמי שמאפיינת גם את מערכות ה SRAM, וזוכה לכינוי NARROW WIDE.
ה CAHINRINGSמסוג ה NARROW WIDEמתאפיינים בשילוב של שיניים " רחבות " ושיניים " צרות " ובכך משיגים אחיזה טובה יותר של השרשרת בגג"ש הקדמי ( ללא צורך ב " CHAINGUIDE" ) וכן החלפה נעימה וקלה יותר של הילוכים - ללא נפילת השרשרת . כמובן שבכל המערכות , רצוי להשתמש במעבירים אחוריים מבוססי " קלאץ' " למען אחיזה טובה יותר של השרשרת במערכת ולמען החלפה טובה יותר של ההילוכים - כפועל יוצא .
בין החברות שמציעות מוצרים שמאפשרים שידרוגי 1X10, ניתן להצביע כיום על החברות הבאות :
- http://www.oneupcomponents.com/ חברת ONEUPCOMPONENTS
- http://www.absoluteblack.cc/ חברת ABSOLUTEBLACK
- http://www.wolftoothcycling.com/ חברת WOLFTOOTHCYCLING
החברות האלה מציגות כאמור קונספט דומה . אך עדיין אין מספיק ניסיון מצטבר עם המערכות והשדרוגים המוצעים על ידי אותן החברות. מה שברור הוא , שלפחות SRAMהצליחה לייצר מערכות מאוד איכותיות ואמינות והכניסו ממד חדש בתחום. מה שברור הוא שנוצרת נישה חדשה וושבשטח פועלות חברות בוטיק מתחרות בעלות יכולת להציע אלטרנטיבות זולות יחסית , אך עליהן חלה עדיין חובת ההוכחה .