top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

Gary Fisher – Roscoe 2

1.jpgתולדות חייו של גארי פישר היא לא פחות מסקירה של תולדות ענף אופני ההרים באשר הוא. האיש אשר במו רגליו, מוחו הקודח וחזונו היומרני נוסד ענף אופני ההרים, עיצב והשפיע על ענף פופולארי זה יותר מכל אדם אחר.

גארי 'האדמו"ר' פישר היה שם משחר הימים עוד כאשר רכיבה בהרים הייתה שעיטה של ביטניקים עטויי מכנסי פדלפון ואפופי עשן לא חוקי,  במורד דרכי אש במחוז מארין בקליפורניה, על אופני עיר משופרים בחלקי אופנוע וצמיגים רחבים.
 

הוא היה שם על מנת לקבוע ולהשריש טרנדים חדשים אשר הפכו לנכסי צאן ברזל של כל הרוכבים בשטח באשר הם.

הוא היה הראשון לייצר אופניים עם בולם קדמי והד סט מוגדל בייצור המוני. 
הראשון לקבוע שפה אחידה לתיאור מבנה אופני ההרים ע"י שימוש במידות "מרווח עמידה"

ו-"אורך צינור עליון אפקטיבי". 
הראשון להמציא ולייצר אופני 29" , כבר ב 2002-והראשון בעוד לא מעט מושגים שגורים אשר קצרה היריעה מלהכיל את כולם.
 

ה- Roscoe , אופני כל הר החדשים של המותג, נופלים גם הם לקטגוריית "הלראשונה" של פישר.  גם הם כמו כל האופניים אשר פותחו על ידו בשנים האחרונות משופעים בשלל תכונות טכנולוגיות חדשניות וייחודיות עליהן נרחיב בהמשך. תכונות אשר כמו תמיד אמורות להצעיד את האופניים צעד אחד לפני שאר היצרנים בעולם.

גם במקרה דנן ההשקה של ה- Roscoe והחזון מאחורי פיתוחם נעשו על פי כל כללי "תיאטרון הפישר". טקס אשר כולל בין היתר מצגות משעשעות מלוות בגרפים הנדסיים ותלבושת נהג קטר אשר הפכה לתלבושתו הרשמית של האדמו"ר.  ה- Roscoe עפ"י פישר נוצרו ע"מ למלא את הצורך באופני AM קלים וזריזים כאלה אשר יתקלו כל מכשול טכני בקלות ויטפסו כמו עז. עם מהלך מתלה של 140 מ"מ מלפנים ומאחור הם מתמקמים בין הרמדי ארוכי המהלך ובין הפיול EX של תאגיד האם  Trek.
 

לטענתו, הוא יצר סימביוזה בין גיאומטריה נוחה, פיתוחים טכנולוגיים מוצלחים ובדוקים של טרק ושל פישר ובולמים ייחודיים, פרי שיתוף פעולה בין יצרן הבולמים Fox לפישר עצמו. הפעם, בנוסף לשלל הסופרלטיבים המוכרים והצפויים על האופניים החדשים הוסיף פישר הצהרה יומרנית כי ה- Roscoe הם אופני השבילים הטובים ביותר שתוכננו על ידו אי פעם.  כאשר מדובר על יצרן/מפתח אופניים ברמתו של האדמו"ר, אשר משיק כשלושה דגמים חדשים בכל שנת יצור יש לכך משמעות כבדה. 
מוקסמים מהאיש ועמוסי ציפיות יצאנו לבדוק אם ה- Roscoe אכן ראויים לתואר הכבד.

2.jpg

שלדה

בשנים האחרונות תאגיד  Trek, אשר גרי פישר הוא חטיבה בתוכו עבר מהפכה בכל הקשור לפיתוח טכנולוגי בתחום אופני ההרים.  אופני התאגיד כולו ושלדת ה- Roscoe בפרט הם מופת לשימוש בטכנולוגיות ייחודיות מבית ולעיבוד צנרת אלומיניום.  שלדת ה- Roscoe היא מיצוי של כל תכונות אלה.
 ה-Roscoe מתבססים על המתלה הוותיק של פישר עד מימי ה- Sugar , מתלה ארבע זרועות בתצורת ציר יחיד, כאשר הציר האחורי נמצא סביב ציר הגלגל. 

השלדה עשויה אלומיניום 6011 בשלל מניפולציות הידרופורמינג. צינור עליון בחתך ייחודי אשר צורתו כפטרייה דחוסה)או פעמון שטוח עפ"י פישר)  וקוטרו משתנה בין צינור הראש לצינור האוכף. שימוש בחתך זה מאפשר להוריד מעובי הדופן של הצינורות ולהפחית ממשקל השלדה מבלי לפגוע בקשיחות ובחוזק החומר.  הצינור התחתון הוא צינור בקוטר מוגדל בחתך מרובע אשר עובר "עיוות" קל בצורתו במפגש עם צינור הראש, על מנת לאפשר מרווח סיבוב לכתר הבולם.

שני הצינורות מחוברים בריתוכים יפים ואחידים לצינור הראש, הייחודי לתאגיד טרק מטיפוס E2  אשר מהותו היא שימוש בשני קטרים. החלק התחתון בקוטר  1.5" והחלק העליון בקוטר .1.125"  ע"י שימוש בטכנולוגיה זאת ניתן להגדיל את שטח המגע בין הצינורות ולחזק את חלקם הקדמי של האופניים מבלי להעלות משמעותית במשקלם.
 

המשולש האחורי הקל והקשיח מורכב משני חלקים, תומכת אוכף שלמה מחוברת לתומכת שרשרת אסימטרית ע"י ציר מטיפוס ABP אשר גם הוא הושאל מחטיבת Trek .
 

ה- Active Braking Pivot) ABP) היא טכנולוגיה אשר מאפשרת אקטיביות כמעט מלאה של המתלה גם במהלך בלימה. תכונה אשר מאפשרת אחיזה מעולה גם תוך כדי שעיטה בירידה עתירת מכשולים המלווה בליטוף המעצורים.

 הבולם האחורי של ה- Roscoe הוא הפרט הייחודי ביותר על האופניים והוא עתיד להיכנס כסטנדרט בשנת הדגם הקרובה בעד כמה מדגמי הקונצרן.
 בולם  (DRCV (RP23 DUAL RATE CONTROL VALVE  הוא פרי שיתוף פעולה בין ענק הבולמים Fox לפישר.

הרעיון מאחורי הבולם מוגדל הנפח, הוא לדמות עבודת בולם קפיץ מתכת ולהתגבר על איכות השיכוך "הירודה" באמצע המהלך. בולמי אוויר מטבעם פרוגרסיביים מאד בסוף המהלך, על מנת לפתור זאת הוגדל בעבר רוחב תא האוויר, פעולה אשר פתרה את איכות השיכוך בסוף המהלך אך "קלקלה" את מרכזו.

על ידי שימוש במנגנון רגישות אשר פותח מעבר של אוויר לתא נוסף אשר ממוקם בקדמת הבולם החדש, בערך ב 40- אחוז מהלך, מצליח ה- DRCVלהישאר ליניארי ולדמות עבודת בולם קפיץ ללא קנס במשקל.

3.jpg
צינור ראש מטיפוס E2
 

חלקים

ה- Roscoe מוצעים בשלושה מפרטים שונים המתבססים על שלדה ובולם אחורי זהים,  מ- CTC , היבואן המקומי 'קיבלנו את ה- Roscoe 2, הדגם השני בהיררכיית המפרטים. 

כמו רוב האופניים מבית קונצרן טרק,  גם ה- Roscoe מאופיינים במפרט המתבסס על מגוון חלקים גנריים ממותג הבית Bontrager .
בין היתר אפשר למצוא שם סט גלגלי  Bontrager Rhythm Compקלים וחזקים עם צמיגי XDX  בחתך בלוני קיצוני ברוחב 2.4  , שניהם בתקן TLR של היצרן אשר עיקר מהותו היא חריץ בחישוק ובהתאמה, שן בצמיג בדומה לחישוקים וצמיגים בתקן UST . 

4.jpg
בולם Fox RP23 DRCV

מערכת הנעה על טהרת סידרת ה- SLX החדשה והמוצלחת מאד של Shimano ומעצורי Avid Elixir R  החדשים והמעולים מבית Sram . 

על השיכוך האחורי כאמור בולם .RP23 DRCV על הקדמי Fox Talas 32 rl בעל מהלך משתנה של 100,120,140 מ"מ עם ציר 15 מ"מ ובעל גיאומטריית G2 הייחודית לפישר.
 

ה G2- הוא למעשה הסטה של כתר המזלג Off Set (מוגדל) לפנים לכיוון ציר הגלגל,  על מנת לאפשר יכולת שליטה מוגברת במהירות נמוכה מבלי לפגוע ביציבות במהירות גבוהה.

5.jpg
ציוד APB
 

רכיבה

כבר בשלב המישוש והכיול הראשוני, ה- Roscoe התחילו לצבור אצלנו נקודות זכות. די היה במבט חטוף על שלל הפרטים בשלדה על מנת ליפול לקסמו של הפישר.  החל מתותב מדידת הסאג הפריק אשר מגיע על הבולם האחורי, דרך ידית השחרור המהיר המעוגלת של הכסא אשר מהונדסת באופן מושלם על מנת שלא תפריע,  ועד החמוקיים המרשימים של צינורות השלדה הקשיחים והאולטרה מעוצבים.

התחושה המידית אשר משודרת מה- Roscoe היא של אופני AM קלאסיים. כידון רחב (690מ"מ), גריפים ננעלים, צמיגי בלון רחבים ותנוחת ישיבה זקופה יחסית בזכות גיאומטריות  AM קלאסית 68) מעלות בצינור הראש ו 72.5-מעלות בצינור הכיסא).

נתונים אלו אמורים להיות בעוכרם של האופניים כאשר הם מופנים מעלה, אך לא במקרה זה. בטיפוס עם ה-Roscoe  התחושה היא כי האופניים הללו נבראו ע"מ לכבוש עליות.

המשקל הקל של האופניים  13.7) ק"ג עם פדלים וחומר בצמיגים) וצמיגים בעלי התנגדות גלגול נמוכה מאד, נותנים את התחושה כי האופניים מהירים וקלים מהמוצהר.
 

בעליות מנהלתיות מצאנו עצמנו רוכבים "מהר מידי" באופן יחסי , וזאת למרות שלא ניצלנו את אפשרות נעילת הבולם הקדמי. בעליות טכניות האופניים המשיכו לשדר את אותה תחושת קלילות והרגישו מאוזנים בד"כ, כמעט ולא נדרשנו להנמכת בולם, או שינוי מצב הפלטפורמה על מנת להצמיד את האופניים לשביל.

בעליות מדורדרות צמיגי ה- XDX הרחבים והמתגלגלים אשר קודם תרמו לנו מהירות, תרמו לנו עוגמת נפש הפעם.  כל ניסיון לייצר אחיזה על משטחים לא יציבים נגמר בהחלקה וצרור ברכות בערבית מדוברת.

6.jpg
 

ירידות

להקל על העליות זה בסדר כאשר מדובר על אופני, AM אבל, על פי הביצועים בירידות יישק דבר, גם כאשר מדובר על אופני שעטנז כמו שמציע פישר. הירידות כך מסתבר הם השטח הטבעי של ה- .Roscoe

המשקל הקל של השלדה וצמיגי הבלון המתגלגלים אשר תרמו להתקדמות המהירה בעליות, נתנו את אותה תרומה גם בירידות.
 

הגיאומטריה המפרגנת והקשיחות הפנומנאלית של השלדה גרמו לאופניים לזרוח בסינגלים טכניים עתירי סיבובים כמו הסינגלים המעולים במשגב. 
בולם ה- DRCV במצבו הפתוח ועם סאג של כ 30-אחוז התגלה כהרבה יותר מגימיק שיווקי. אומנם קשה היה לחוש מתי התא הנוסף נכנס לפעולה, אך בשורה התחתונה הוא סיפק את העבודה, נשאר אקטיבי כל הזמן וגיהץ את מהמורות השטח באופן מיטבי. 

בסיבובים צפופים ואיטיים מהז'אנר הירושלמי ניתן היה לחוש ביתרון הגדול של גיאומטריית ה- G2 של הבולם. ההיגוי היה זריז ומדויק יותר מבולמים דומים ללא ה- Off set המוגדל.

 בסינגלים אלימים ומדורדרים יותר הבולמים המשיכו לספק את עבודת השיכוך המעולה והמתלה האקטיבי עם ציר ה- ABP אפשר שימוש ב- Elixir CR החזקים והמדויקים ללא פגיעה באקטיביות של המתלה. אנו לא משוכנעים כי גיאומטריית ה- G2 תרמה לביטחון וליציבות שלנו על האופניים כאשר האופניים שעטו למטה, כך גם צמיגי ה- XDX אשר לא הצליחו לייצר מספיק אחיזה למרות שהוסבו לטיובלס, ע"י טיובלס גו' וחבורתו ולחץ האוויר בהם הורד משמעותית. 

בסיבובים מהירים השילוב בין הקשיחות של האופניים עם העבודה המעולה והקשיחות של ה- Talas גרם לנו להיכנס במהירות ובשאננות לתוך סיבובים, ללא כל חשש עד אשר צמיגי ה- XDX גבו תשלום וגרמו לנו לטעום מעט מאדמת גוש משגב. 

המבנה הקומפקטי של השלדה, קשיחותה ומשקלה הקל הקלו מאד להעלות את האופניים לאוויר בכל הזדמנות ולהוציא מאיתנו קריאות התפעלות בלתי נשלטות. האופניים שידרו כמות מספקת של ביטחון ביחס ל"גודלם "על מנת לגרום לנו השתעשע איתם בקפיצות ובזמן אוויר אשר באופן טבעי היינו מיעדים לאופניים בעלי מהלך גדול יותר.
 

מה ניתן לשפר

כמעט כלום. האופניים כפי שפישר בחר לבנות אותם מושלמים לייעודם. יתכן כי רוכבים אשר ירצו לנצל את יתרונות גיאומטריית ה G2- יבחרו לקצר מעט את הכידון הרחב, אך ככלל, רוחבו מתאים בהחלט ליישומיי AM מקומיים. 
יתכן כי הצמיגים המגיעים כחלק מהחבילה יפרגנו לאופניים במקום אחר בעולם, אך לביצה המקומית שלנו חסרת האחיזה, הם בהחלט לא מתאימים.
 שימוש בצמיגים אוחזים יותר ואף צרים פחות לפחות בגלגל האחורי יפגעו אומנם במהירות של האופניים אך יספקו את תוספת הביטחון החסרה ל- Roscoe בתוואי פחות אוחז.
 

סיכום

ההצהרה של פישר אכן יומרנית, אך כנראה נדרש ניסיון ובטחון כמו שיש רק לאדמו"ר ע"מ לדעת כי האופניים שתכנן אכן יעמדו בציפיות.
 

ה- Roscoe הם ללא כל ספק האופניים עליהם פישר מדבר.  ההיגוי הנוח של הG2-  , העבודה המעולה של בולם ה- DRCV בשילוב בולם קדמי קל וקשיח ומשקל קל, הופכים את ה- Roscoe לאופניים אשר יתמודדו עם אתגרים של עליות, ירידות תלולות ואף אתגרים טכניים קיצוניים בצורה יותר ממעולה .
 

אהבנו יותר קשיחות השלדה, עבודת בולם אחורי, מעצורים, בולם קדמי

אהבנו פחות צמיגים

לקוח אידיאלי רוכב AM אמיץ, אשר יעז להחליף את אופניי ה- 6" שלו באופניים בעלי מהלך קצר יותר עם מעטפת ביצועים זהה. רוכב ורסטילי אשר לא מבלה את מרבית זמנו בהקפצות אלא טועם מטיול עומק, רכיבה בסינגלים זורמים ואתגריים טכניים גם אלה המכונים אגרסיביים.

7.jpg

 

 

 

מפרט

מחיר 17,900 ₪

יבואן www.ctc.co.il / 1-599-500-689 CTC

קיים במידות  S,M,L,XL

מידה שנבחנה  M

משקל האופניים 13.700 ק"ג

מהלך מתלה אחורי 140 מ"מ

בולם אחורי  Fox rp23 DRCV

מזלג  Fox 32 TALAS RL QR 15 G2

מהלך מזלג 100-130-140 מ"מ

גלגלים  Bontrager Rhythm Comp

צמיגים  Bontrager XDX, 26x2.4

ידיות הילוכים Shimano SLX

מעביר קדמי  Shimano SLX

מעביר אחורי  Shimano XT

קראנק  Shimano SLX

מעצורים Avid Elixir R

אוכף  Bontrager Rhythm

מוט כיסא  Bontrager King Earl

כידון  Bontrager Race Lite

סטם Bontrager Race X Lite

פדלים Shimano 647 (לא מסופקים)

Share

_________________________2_02.jpg

BANNER4.jpg

facebook.jpg

ofanaim_magazin199.jpgז

 
 
 
 
 
 
 
 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg