אולמאונטיין - מבחן לאופני CUBE FRITZZ

6.jpgבמשך שנים חיו כאן אנשים בכמיהה כי יום אחד נהפוך לכוכב ה-52 בדגל האמריקאי .עשינו הכול נכון: אמריקאית מדוברת למדנו בביה"ס, המטבע המקומי שלנו שימש שער המרה בלבד, דגלים של ארה"ב ניתלו לצד דגל הלאום בימי עצמאות , ארוחת הילדים של מקדונלדס הייתה למנת המזון הבסיסית, עליה גדל דור ההמשך ששלנו, מיטב סדרות הדוקו-טראש קיבלו אצלנו הפקה מקומית ובחופשות יצאנו ברכבות אוויריות לבקר במולדת האמיתית. כמובן שגם בכל הקשור לאופניים לא פסחנו על כמיהת הלב הזאת. לשמחתנו הרבה בשלוש שנים האחרונות חלה התפתחות מסוימת בספקטרום המדינות המיוצגות בחנויות האופניים. אט אט התחלנו לגלות בחנויות גם מותגים אירופאים עומדים לצד המותגים האמריקאים הותיקים. לאחרונה, הטפטוף הפך למבול וכיום ביצת האופניים המקומית מייצגת נאמנה גם את החלק המיוחס הזה של הגלובוס.

CUBE הוא עוד אחד מהמותגים הללו, אשר עשה לאחרונה עליה לבירת הלבנט. CUBE הוא מותג גרמני ידוע ונפוץ מאד באירופה. במפעל מייצרת חברת CUBE עשרות דגמי אופניים, מאופני כביש דרך סייקלוקרוס, אופני XC תחרותיים ועד אופני AM ארוכי מהלך. ה-Fritzz, הדגם הנבחן, הוא גם הדגם האגרסיבי ביותר בסקאלת הדגמים של המותג. מוגדר על-ידי היצרן כאופני DH מרתון, כשלמעשה מדובר בתרגום אירופאי למושג האמריקאי הנפוץ והרחב All Mountain. באופן טבעי, שבילים מהזן האירופאי המהודק והלח, המשובצים בנוף יערות עבותים הוא הוא "כוס הלאגר" של הפריץ. אך האם יעמוד המלך הבווארי בחום, בלחות, ובאימת הדרדרת הישראלית? 

שלדה 
שלדת הפריץ היא אסופה נאה וקלילה ( 2.86 ק"ג) של צינורות הידרופורמינג במניפולציות חתך, קוטר ועובי משתנים. הריתוכים עשויים בעבודה יקית מוקפדת ויפיפייה עם חיזוקים אינטגראליים, כחלק בלתי נפרד מהקומפוזיציה היפה של השלדה. כל הקונסטרוקציה מצופה ציפוי  אנודייז שחור ולא לגמרי עדכני, כאשר שלל כיתובים טכניים בסוג של הומאז’ לפקולטה כל שהיא להנדסה מהווים את הקישוט העיקרי של השלדה. המשולש קדמי עם צינור ראש בקוטר "1.5 כמקובל בסטנדרט המתגבש לאחרונה באסכולת כל ההר, צינור כיסא נטוי וכפוף ללא הגבלת הורדת אוכף, עליו מתחבר הבולם האחורי וכבלים אשר עוברים בחלקו העליון של הצינור התחתון ומהודקים בברגים חסרי חשיבות עיצובית, ישירות לתוך השלדה.

לפריץ מהלך מתלה של 152 מ"מ מיושם בשיטת ה- Dual Trail Control Suspension System של CUBE. למעשה מדובר כאן במתלה ארבע זרועות "אמיתי" (עם הורסט לינק), כאשר הבולם האחורי מחובר בחלקו הנע והרגיש לפגיעה (הצינור הפנימי) לתומכת השרשרת . שיטת החיבור הזאת מאפשרת אקטיביות משופרת של המתלה ומבודדת במידת מה את השפעת הפידול על המשולש האחורי. התוצאה היא מתלה המושפע בעיקר מאימפקטים המגיעים מהקרקע, ללא שינוי באורך השרשרת וזאת מתוקף היותו מתלה ארבע זרועות "אמיתי". כחלק בלתי נפרד מהאימפקטים המגיעים אל הבולם, מתקבלים מהקרקע גם ממטרי אבנים, בוץ ושאר חולירע. על מנת לשמור על עבודה תקינה של הבולם, מצויד הפריץ במגן בוץ קטנטן ומהוקצע אשר מוסיף נופך קרביות בנוסף לפונקציונאליות שלו כמגן בולם. במשולש האחורי של תמצאו שלושה פיצ’רים חשובים ומשמעותיים לקשיחותה הצידית של השלדה. הראשון והסטנדרטי הוא אסימטריות בצינורות התחתונים של המשולש. השני הוא חיזוק מאסיבי בצורת קופסה סגורה בחיבור המשולש האחורי, הקדמי והבולם. בתוכו נתונים גם מסבי המתלה הראשיים(מהזן האטום והגרמני כמובן). הדבר השלישי והמשמעותי ביותר מבחינת הרגשת הקשיחות בפועל ,הוא ציר גלגל אחורי בקוטר 12 מ"מ ברוחב 142 מ"מ, בדומה לצירים אחוריים באופני DH או FR. 

7.jpgחיבור הבולם האחורי הייחודי ל-CUBE לא מאפשר שימוש במעביר קדמי רגיל, מאחר והבולם נמצא בדיוק במקום בו הוא אמור להתחבר לשלדה. היצרן מנסה להתגבר על הבעיה ע"י שימוש במעביר E-TYPE של שימנו, מעביר אשר מתחבר לציר המרכזי בדומה לצ’יין גייד. למרות ה"אלתור", עדיין קיימת הפרעה. בצעד די לא שגרתי מוסט הבולם הצידה ממרכז המשולש האחורי ע"י שימוש ברוקר אסימטרי אשר יוצר מראה עקמומי ובלתי טבעי של החלק האחורי באופניים . פרט למראה הסמי-מעוות, המעורר שאלות בקשר לעומסים המופעלים על הרוקר והמיסבים, לא הרגשנו הבדל בעבודת המתלה ולא הספקנו לראות התבלות של המסבים לאורך תקופת המבחן. בכל זאת, כדאי לשים לב ולבדוק זאת לאחר תקופת שימוש ממושכת.

חלקים 
למתבונן העקבי (שלא לומר החפרן) בתוצרת תעשיית האופניים הגרמנית מסתמן כי אין מפרטים פשוטים לאופניים המשתייכים לז’אנר המכונה בשפת העם "מקצועיים". רוב דגמי האופניים בז’אנר משופעים במיטב החלקים אשר יש לתעשייה להציע. לא מדובר על חלקים בקצה סקאלת האקזוטיקה, אלא בחלקים טובים, עמידים וקלים באופן יחסי. על השיכוך מלפנים ממונה הפוקס טאלאס 36 RC2 המצוין. מאחור, במיקום נגיש לשינוי מצב הפלטפורמה ,פוקס RP 23, המותאם ספציפית בגודל תא האוויר למתלה. גלגלים קלים וחזקים על בסיס חישוקי D5.1 של DT. נאבה Sun Ringle Flea 20 מ"מ מלפנים וכמו  שהוזכר כבר, נאבה 142 מ"מ עם ציר Maxle 12 מ"מ של רוק-שוקס מאחור. על הקרקע צמיגי Schwalbe Nobby Nic 2.4 קלילים. בתחום העצירה Formula the One המדהימים, מערכות הינע על טהרת שימנו ברמת ה-XT וצנרת על טהרת Syntace באלומיניום וקרבון.

רכיבה 
הפריץ  נראים טוב, מאובזרים טוב, נשמעים טוב בהגייה והם שחורים!  ללא ספק המפגש איתם נוטה לשחרר מהרוכב סוג של "וואו" ראשוני ורצון עז לבדוק אם המראות המלבבים האלה מתורגמים גם לתחושות אמיתיות. סט אפ בסיסי של הבולמים, החלפת פדלים לכאלה שנעליי אוהבות יותר להתחבר אליהם והחלפה לסטם 60 מ"מ במקום סטם ה-90 מ"מ המקורי, אשר הרגיש ארוך מדי. עכשיו קדימה, בוא נראה לבווארים, מומחי הבוץ והשורשים, אדמת לבנט מה היא. כבר בהקדמה בדרך לסינגלים, קשה היה שלא להתרשם מיכולת הזינוק המרשימה של האופניים. בשלב הזה לא היה ברור עדיין מהיכן נובעת התחושה? ממשקלם הקליל יחסית של האופניים כ-14 ק"ג או מיעילות הדיווש אשר היצרן מתהדר בה. ובכן,לא למרבה ההפתעה במקרה זה, בסינגלים תחושת המהירות הכה משכרת לא נעלמה, אלא רק התגברה. הפריץ הגיבו לכל מכת פדל בפידבק מיידי ללא כל התקשחות של המתלה תחת דיווש, וזאת כאמור הודות לשמירה על אורך שרשרת קבוע. 
המהמורות הקטנות בסינגלים המהודקים למשעי בתקופה זאת בבן שמן, לא הורגשו תחת המתלה האולטרא אקטיבי של הפריץ. גם בתוואי אלים, אינטנסיבי ופחות מהודק, עתיר אלמנטים טכניים ,קפיצות וסיבובים כמו שיש למדבר שלנו להציע, הפריץ בלעו את השטח כאילו היה ארוחת נקניקיות WURST ולאגר בפאב כפרי בבוואריה, פינת טירול. מתלה ה- Dual Trail Control שהינו לא אחר מאשר הגרסה האירופאית והמתוחכמת ל-FSR של ספשלייזד (רק ללא תשלומי התמלוגים על שימוש בפטנט) מתהדר ומצטיין בדברים רבים אך בייחוד בשני דברים; אקטיביות מעולה של המתלה והעדר תופעת הברייק ג’ק. 

המשמעות היא אקטיביות מלאה של המתלה גם תחת ברקס אחורי. שתי התכונות הללו, מתקיימות באופן מופלא בפריץ, בשילוב הבולמים של פוקס במצבם הפתוח (במיוחד הטאלאס36 rc2 המעולה) והופכות את הפריץ למכונת שיכוך מדהימה. האופניים בלעו וגיהצו את השטח תוך שמירה אדוקה על הקו תוך כדי שהם משאירים אותנו עם נקע חמור בלסת עקב שרירי חיוך תפוסים. אמנם, במצב של פרופדל חלש ב-RP23 (מצב 1בחוגה) הורגשה ירידה מסוימת באקטיביות המתלה, לא מהסוג המשבית את עבודת המתלה המצטיינת אבל בהחלט מהסוג אשר מסרס אותה.ברוב המקרים העדפנו לרכוב על מצב פרופדל פתוח. אחד החסרונות במתלה Dual Trail Control או FSR הוא קשיחות צידית חלשה יחסית. הסיבה העיקרית לכך היא מס’ המפרקים הגדול יחסית ומיקומו של המפרק האחורי (ההורסט לינק) בקצה המשולש. בפריץ כאמור מתגברים על הבעיה על-ידי שימוש בציר גלגל אחורי מעובה בקוטר 12 מ"מ ובאורך 142 מ"מ אשר מחבר את שני צידי המשולש והופך אותו למקשה אחת מאסיבית ויציבה. בסיבובים, הקשיחות של המתלה מורגשת באופן משמעותי ומאפשרת שמירת קו גם במצבים שהיו גורמים לנו לטעום את האדמה באופניים אחרים עם מתלה פחות קשיח צידית. צמיגי ה-Nobby Nic הרחבים והרכים אשר מגיעים על הפריץ מפרגנים ליכולת העקיבה ולקשיחות של המתלה בתנאי שמצליחים לשמור על לחץ אויר נמוך מבלי להתפנצ’ר. זה לא קל מאחר ומדובר על צמיגים בעלי דופן וסוליה דקים במיוחד. אחרי שהצמיגים הוסבו לטיובלס ע"י חבורת Joe No Flats הורגש שיפור ניכר, אך בתוואי סלעי ומדברי חזרנו ללחץ אויר גבוה מחשש לקרעים. צמיגי ה- Nobby Nic של שוואלבה לכשעצמם הם צמיגים מעולים כאשר מדובר בתכסית אירופאית סלחנית. צמיגי "סלעימ-רעים- פרנדלי" עם דפנות וסוליות עבות יותר, יתאימו הרבה יותר לפריץ כאשר רוכבים עליהם "שנות אור" מאירופה באזור לא מפנק, כמו זה בו אנו חיים ורוכבים. באימפקטים גדולים וחזקים, הורגשה מגבלה מסוימת במהלך המתלה. ההרגשה האולטרא אקטיבית של תחילת ואמצע המהלך לא הורגשה בנחיתות גבוהות, המתלה הרגיש הרבה פחות רך ומפנק ובלע את הנחיתות בפידבק חזק מהקרקע. 
בקטעים מהירים ומשובשים המתלה עובד בצורה נהדרת וחלקה, אך השרשת נוטה להיחבט בעוצמה בתומכת השרשרת תוך כדי השמעת רעשים בלתי נעימים בעליל. בקטעים ממש אלימים ובנחיתות מקפיצות גבוהות היא אף נוטה ליפול. מעביר אחורי קצר יחד עם שרשרת הדוקה יותר או צ’יין גייד היו פותרים את הבעיה.

עליות –   הפריץ תוכננו כאופני DH מרתון, מכונה מוכוונת תחרויות בסגנון Mega Avalanche. ככאלה הם צריכים להיות יעילים בעליות לא פחות מאשר בירידות. זה המקום להודות: העליות היו ההפתעה הגדולה שלנו מהפריץ. עם משקל של כ-14 ק"ג, זווית ראש של 68 מעלות, זווית כסא של 74 מעלות, בולמים בעלי מהלך משתנה ונגישות לשינויים במצבי פלטפורמת הדיווש און-דה-פליי, הפריץ התגלו כחיית עליות (באופן יחסי כמובן)! למרות אי ההתאמה המושלמת במידה (גדול מדי ל-"18 וקטן מידי ל-"20 –זה מה יש) והשימוש בסטם קצר,כל עליה על הפריץ הייתה קלה יותר מאשר על רוב האופניים האחרים באותה קטגוריה, אשר רכבנו עליהם לאחרונה. בעליות טכניות, גם המדורדרות יותר, מתלה ה-DTC דאג להדביק את הגלגל האחורי באדיקות יקית לקרקע ותרגם כל מכת פידול להתקדמות עזה קדימה. אפשרות הנמכת האף ב-36 גם היא כמובן הוסיפה ליעילות הטיפוס למרות שגם ללא שינוי מהלך היינו מסתדרים. בעליות כורכר וכביש סמי-אפיות עם בולם קדמי במצבו הנמוך ביותר ופרופדל במצבו החזק ביותר עוד יכולנו להתבלבל ולחשוב שאנו רוכבים על אופני מרתון סגפניות. 


מה ניתן לשפר?
לא הרבה האמת. בעיקר לא בדברים המשמעותיים. כאמור הצמיגים המקוריים אומנם שוקלים כ-600 גרם לצמיג, אך לא מתאימים לתכסית המקומית. צמיגים מעט כבדים יותר עם דפנות מעובות, אמנם יתגלגלו פחות טוב אך לפחות יתגלגלו וישארו מלאי אוויר. את הקראנק עם שלוש הפלטות היינו מחליפים בשתי פלטות ובש גארד, גם על-מנת לשפר את העבירות וגם על-מנת שנוכל להשתמש במעביר אחורי קצר אשר יכול להקטין מעט את הצלפות השרשרת. צ’יין גייד, כאמור, יכול לעשות את העבודה היטב, אך העדר ISCG ושימוש במעביר קדמי מסוג E-TYPE מצמצמים את האפשרויות למצוא אחד כזה שגם יתאים. מידת מוט הכיסא בפריץ היא 39.4, מידה ייחודית ודי נדירה. החלפת מוט כיסא, למוט כיסא מתכוונן (אוטומטי) אשר מתאים לאופיו של הפריץ או החלפה למוט כיסא אחר עלולה להיות בעיתית במידה זו.

לסיכום 
לעת עתה, כל עוד סבב המגה-אבלנש פוסח על הסינגלים של הפירטים בבן שמן, אפשר "להסתפק" בפריץ כדי ל"התיז" הנאה לכל עבר מכל מסלול AM אשר יש לנו כאן בביצה. עם יכולות טיפוס מעולות, יכולות לא פחותות במורד, משקל קל ויכולת תמרון מעולה, הפריץ הם כלי אולטימטיבי לרוכב ה-AM הישראלי אשר מסתפק בזוג אופניים אחד. הם יכולים להיות בן לוויה אפי לטיול מדבר ארוכים , ידיד FR למסלולים טכניים בירושלים, חבר קטן וזריז לרכיבות אמצ"ש מהירות בבן שמן ופילגש לטעימות DH מידי פעם. במילים אחרות הפריץ השחור אוהב את כל ההר.
אהבנו יותר:משקל, איכות וקפדנות ייצור, מתלה עם יכולות גיהוץ ועם יכולת טיפוס מעולות, ביצועי ברקסים, חלקים מעולים.
אהבנו פחות: צמיגים, נפילות והצלפות שרשרת, סטם מקורי ארוך מידי.
לקוח אידיאלי: מי שהמושג אול מאונטיין בשבילו הוא כל ההר באמת, ויכול לאפשר רכישת זוג אופניים אחד למטרה.
 מחיר: 21,000 ₪ לאופניים שלמים 
9,500(שלדה + בולם RP 23 ,הד סט ומוט כיסא)
היבואן: פרובייק 04-8492233.

*פורסם לראשונה במגזין אופניים גיליון 146