שיקולים ברכישת אופניים חשמליים

5.jpgשוק האופניים בישראל רוגש וקוצף. המוני בני ישראל גילו את נפלאות הדיווש/לא דיווש ורוכשים בזמן האחרון אופניים חשמליים במגוון תצורות ומחירים. חלק מהאופניים החשמליים מורכב בבתי מלאכה אפלוליים בתל אביב, חלק אחר מורכב על ידי רוכבים בעלי כשרון טכנולוגי וידיים טובות בעזרת ערכות הנעה שרכשו בחו"ל בעצמם או שהזמינו באינטרנט וחלקם מיובא כמוצר שלם וממותג מחו"ל. 

אבל כיצד יודעים מה לרכוש? המגוון הוא גדול ומגוון המחירים גדול לא פחות. בין 3,000 ל-15,000 ₪ לזוג. האם לרכוש אופניים חשמליים מתקפלים? לרכוש אופניים עם גלגלים קטנים או גדולים? האם לרכוש אופניים עם מנוע חשמלי מאחור או מלפנים?  ואולי בכלל עדיף לרכש מנוע שממוקם במרכז השלדה (מניע קראנק)? האם השלדות שעליהן מורכבת ערכת ההינע החשמלי עומדות בעומס?

קובי ג. הוא רוכב אופניים נלהב שיוצא מידי סוף שבוע לשטח עם אופני הרים אך באמצע השבוע הוא רוכב מדי בוקר למשרד שבמרכז תל אביב על אופניו החשמליים, כאלה שהרכיב בעצמו, וחוזר בעזרתם לביתו בסוף היום. קובי , מהנדס במקצועו, חקר היטב את האפשרויות הטכנולוגיות שמציע השוק בכל הקשור לאופניים חשמליים , מנועים ותפוקות ולדבריו כשהולכים כיום לרכוש או להרכיב אופניים יש לקחת בחשבון בעיקר את הפרמטרים הבאים: 
1. מיקום וסוג המנוע
2. עוצמת המנוע (וואט)
3. מתח המערכת החשמלית
4. סוגי סוללות
5. קיבולת הסוללה
6. קוטר הגלגלים
7. מומנט המנוע
8. מערכות עזר



מיקום וסוג המנוע כללי :
כעיקרון כשמדובר במנועים חשמליים לאופניים יש שני סויג מנועים חשמליים : BRUSHLESS ו BRUSHED. מנועים עם "מברשות" נפוצים בעיקר ב... מקדחות. כיום רוב המנועים אמורים להיות BRUSHLESS, אך עדין צריך לבדוק. מנועי BRUSHLESS מספקים אמינות גבוהה יותר ולא דורשים כל סוג טיפול לאורך כל חיי המנוע. נצילות יותר גבוהה. בין 80% ל 90% . כלומר על כל וואט שמיוצר מהסוללה 0.9 וואט עובר כתנע ומשמש להנעת האופניים. 


עוצמת המנוע - 
ככלל בארץ אימצו את התקינה האירופאית שמאפשרת מנועים שעוצמתם עד 250W, בפועל כל האופניים שנמכרות בארץ ועומדות בתקן נמכרות עם מנוע 250W, אם יש למישהו יותר חלש, להתרחק ! ניתן להשיג גם מנועים יותר חזקים אך הם "לא חוקיים", עוצמות מקובלות : 350W, 500W, 750W, 1000W. וסתם לידע גללי - 1 כוח סוס שווה ל-750W. 

למנועים חזקים ישנו חסרון קטן, הם "שותים" סוללות ודורשים סוללה שיודעת לתת "זרם נקודתי" חזק יותר.

מתח המערכת החשמלית וקיבולת הסוללה - 
מתחים אופייניים : 24V, 36V, 48V , 
24V - מתח של 24V קצת חלש ופחות מומלץ היות וכדי לתת למנוע את ה 250W שהוא צריך הסוללה צריכה לתת יותר זרם (הספק=מתח*זרם). ולכן ככלל, חייה יהיו קצרים יותר והיא תיסע למרחק קצר יותר
36V – הסטנדרט כיום באופניים חשמליות. מספק ביצועים טובים לעוצמות מנוע שבין 250W-750W, מאפשר סוללות אמינות עם ביצועים טובים ואורך חיים ארוך יחסית
48V – יחסית נדיר, בשימוש במנועים חזקים יותר או במערכות חלשות בהן רוצים טווח אורך במיוחד ו/או משקל קל יותר של סוללה. יקר יותר



סוגי סוללות :

סוג: עופרת Lead-Acid -– נפוץ בטרקרים ובאופניים זולות במיוחד. להתרחק !
יתרונות: מחיר

חסרונות: משקל, אורך חיים קצר, קיבולת קטנה, זרם נקודתי חלש.

סוג: מיקל-מטל NI-MH מחיר משקל, קיבולת 
יתרונות: מחיר
חסרונות: משקל, קיבולת 

סוג: ליתיום – יש כמה וכמה סוגי סוללות ליתיום המתאים ביותר לאופניים חשמליות הוא ה LIfePO4- 
יתרונות: משקל, קיבולת גבוהה, אורך חיים ארוך (כ 800-1200 טעינות) ואח"כ הקיבולת המרבית יורדת לכ 80%
חסרונות: מחיר, מחיר, מחיר, רגישות לפריקת וטעינת יתר ולכן מגיעות עם מערכת הגנה אלקטרונית - לוודא.

קיבולת הסוללה
נתונים שנעים בין 10AH – ל 20AH.
משמעות הנתון – אספקת 1A זרם במשך 1 שעה.
בארץ נפוצה הקיבולת הנמוכה יותר 10AH, במנוע 250W בשילוב פידול מאפשר טווח נסיעה של כ 30 ק"מ, וללא פידול, טווח של כ 20 ק"מ
יש קיבולות לכל הספקטרום 10,12,16,20 AH, מחיר הסוללה יהיה ביחס ישר לקיבולת שלה


קוטר הגלגלים 

מעבר ליתרונות/חסרונות המוכרים של קוטר הגלגל על האופניים (יציבות, ומעבר מהמורות), יש משמעות נוספת כשמדובר באופניים חשמליות. ככלל שקוטר הגלגל יותר קטן, יתאפשר מומנט והאצה מהירים יותר שיבוא כמובן על חשבון המהירות המרבית.

מומנט המנוע
יצרני המנועים/אופניים יכולים יכולים לכייל את המנועים למומנט גבוה יותר שמעניק האצה וכח בעליות , אך בא על חשבון המהירות הסופית. לחילופין ניתן לכייל למהירות סופית גבוהה. ממה שאנחנו מכירים, כמעט אף יבואן אינו יודע לתת מידע אמין על המומנט של המנועים שהוא מתקין או משווק.

מערכות עזר
מנוע מופעל דיווש – על פי התקן האירופאי, המנוע אמור רק לסייע בפידול, כלומר בעת הפידול חיישן מפעיל את המנוע ומסייע לרוכב, הרבה מהיבואנים עוקפים את המערכת ומאפשרים גם הפעלה עם מצערת בלבד, ללא פידול.
קרוז קונטרול – כשמו כן הוא
תאורה – תאורה אינטגרלית



לסיכום

בבואכם לרכוש אופניים חשמליים בדקו היטב את המפרט שלהם ולא רק את משקלם ואת רכות האוכף. ראו מה באמת מתאים לכם יותר. העדיפו לרכוש אופניים ממי שמסוגל לתת לכם את כל המידע הרלבנטי, לתת שירות טכני אמין ולוודא שהאופניים עמדו בבדיקות מכון התקנים. 

זכרו שמדובר בהתקן חשמלי. ליתר ביטחון רכשו גם ביטוח עבורכם ועבור צד שלישי. אופניים חשמליים הם כלי רכב שמסוגל לגרום לנזק גופני משמעותי אם יפגע בגופם של הולכי רגל וכדאי שלא תדרשו לשאת לבדכם בנזק...
הכתבה המלאה פורסמה בעבר במגזין אופניים.