25 טיפים לרכיבה בעליה ,לרכיבה בירידה ובחול

_____________________.jpgמאת: אבי גנאור
בתמונת השער ומימין  שלומי חיימי אלוף ישראל מפגין שליטה
 
 1. אמצו לכם הרגל להעריך מתי תצטרכו להחליף את הציוד המיושן שלכם באחד חדש. 
 
 2. אווירודינמיות חשובה פחות כשמטפסים, מכיוון שמהירותכם ממילא אטית, לכן שבו בכיסא בתנוחה מעט גבוהה יותר.
 
 3. אם אתם רוצים לנשום בקלות בטיפוס, אל תכנסו כתפיים פנימה והניחו את ידיכם בקצות הכידון.
 
 4. במדרונות תלולים הישארו לשבת והטו את פלג גופכם העליון לפנים באופן כזה שהצמיג הקדמי יהיה צמוד לקרקע ויוכל לנווט    כהלכה. את פלג גופכם התחתון הטו   ככל האפשר לאחור.
 
 5. אל תפסיקו לדווש אם הצמיג האחורי מתחפר בדרדרת או בבוץ. פשוט העבירו את משקלכם אל מעל לגלגל האחורי והמשיכו  לדווש.
 
 6. רכיבה בקבוצה תאלץ אתכם לדרוש מעצמכם. ייתכן שלא תעמדו בקצב של רוכבים מנוסים מכם, אבל זה לא צריך להטריד      אתכם, כי כשתצליחו לעקוף בשביל רוכבים שעקפו אתכם בעבר, תדעו רגע מלא סיפוק. 

 7. לגלגל האחורי של רוב המטפסים מתחפר ומעכב אותם כשהם מגיעים לפסגה תלולה, מפני שהם נוטים לפנים יותר מדי. לכן   הישענו מעט לאחור כשאתם מתקרבים לפסגה. במטר האחרון לפני הפסגה שמרו שהגלגל האחורי ינגוס בקרקע.

____________.jpg
 8. עדיף תמיד לצבור מומנטום כדי להתגבר על מדף סלע או כשרוכבים בגן מסולע.
 
 9. במזג אוויר חם, סיימו לרכוב לפני השעה  10:00 או חכו לשעות אחר הצהריים המאוחרות. יש יתרונות גם לרכיבה בלילה.
 
10. ככל שתנסו יותר לפנות בירידה תלולה, כך אתם מסתכנים יותר בהתרסקות 
 
11. התנוחה הנכונה בדאונהיל היא לרכוב שפוף במרפקים כפופים ולבחון מטה את השביל במרחק 15 מ' מכם בשעה שאתם בוחרים בנתיב התקיפה שלכם.
 
12. המפתח לירידה מוצלחת הוא להישאר נמוך במרכז האופניים ובין הגלגלים.
 
13. כדי להתחיל ממצב עמידה לטיפוס על צוק, השתמשו ברגל החזקה שלכם כדי לדחוף מעט ואז החלו לדווש. אל תנעלו את הנעליים בדוושות והתרכזו בשביל העולה עד שתשלימו כמה סיבובי דוושות.
 
 
14. בעלייה ארוכה מקובל לעצור מדי פעם כדי להסדיר את הנשימה. השתמשו בקאדנס כבמטרונום, השיבו נשימה וסנכרנו בינה ובין פעולת הרגליים שלכם.
 
15. כשאתם מטפסים או מדוושים בקטעים קלים, תנו מנוחה לאגודלים שלכם בהניפכם אותם מעבר לגריפים של הכידון. בזמן שאתם נותנים להם מנוחה, הצמידו את המרפקים שלכם לגוף. שתי פעולות פשוטות אלה יעודדו את פלג גופכם העליון לשחרר את רוב המתח האצור בו.
 
ansrey14.jpg
16. לפני שאתם נכנסים למלכודת חול, העבירו להילוך או שניים קלים יותר מאלה שהייתם רוכבים בהם כרגיל במהירות הנתונה. זה יקל על כל דיווש האצה וימנע את הגלגל האחורי מלהתחפר.
 
17. בקטע חולי נצלו את החריצים שיצרו רוכבים קודמים ורכבו בהם. שמרו ששני הגלגלים, הקדמי והאחורי, לא יסטו מהם לאורך כל הקטע.
משמאל- הנס ריי  מדגים שליטה בירידה תלולה
18.
כשאתם רוכבים בחול, הישארו לשבת. קל יותר לדווש בעיגולים חלקים ונינוחים וכך למנוע התחפרות.
 
19. שתו שוקו! לפי מחקרים מבוססים, שוקו הוא משקה התאוששות מצוין בזכות הפרוטאין והסוכר שהוא מכיל. אנו אוהבים אותו בשל טעמו הנפלא, מחירו הנמוך והזמינות שלו.
 
 20. שימו לב כיצד אתם מדוושים. הקפידו  שלא לפגוע בצד הסלע. מכה של דוושה בחפץ מוצק תגרור הטיה פתאומית של משקל  גופכם ועלולה לגרום לכם לאבד מומנטום או שיווי משקל.
 
 21. היו יצירתיים, בייחוד אם אתם רוכבים על אופני הרים בעלי שיכוך כפול. מדהים לראות באיזו קלות אופני הרים איכותיים צולחים  סלעים. יותר מדי רוכבים מומחים מבזבזים זמן בבחירת נתיב עוקף או פשוט רוכבים בקו השחוק ביותר (שנחרץ קרוב לוודאי באופני  זנב קשיח).
 
 22. שיכוך מחליש את מומנטום הרכיבה שלכם במהירות נמוכה ויכול אף לעצור אתכם אם אתם פוגעים בסלע במהירות הליכה.  הקפידו לשמור על  מהירות סבירה.
 
 23. אם אתם מרבים בטיפוסים ארוכים, אפשרו לעצמכם זמן להתאושש. כללו רכיבות במישור ובגבעות בתפריט הרכיבה השבועי  שלכם.
 
 24. בדרך תלולה ומרובת פניות בצעו פניות רחבות. התקרבו לפנייה במהירות הליכה וכוונו היטב לצד החיצוני של הדרך. זה ירחיב  את הסיבוב ככל האפשר וייתן לכם יותר מרחב לתמרן בו כשאתם יוצאים מהצד התלול של הדרך. לא תזדקקו כמעט להטות את  האופניים, אם בכלל.
 
 25. רוכבים רבים מסיקים מהר מדי שחוסר שליטה באופניים  מעיד על בעיה במערכת המשככים. רצוי לבדוק קודם את מתח הציר  לפני שאתם מגיעים למסקנה זו וגם לחפש האם יש חלילה סדק בשלדה.