
דרגת הקושי של הרכיבה בינונית והיא לוקחת כ-5 שעות בקצב איטי, כולל עצירות. לפני שחנכו רשמית את המקטע החדש השתתפו הנכבדים בשחרור מרגש לטבע של ראמות לבנות, שנולדו וגדלו בגרעין הרבייה של הראמים בשמורת טבע חיבר יטבתה וכעת הושבו חזרה לטבע, לאחר תקופת התאקלמות במכלאה מיוחדת שהקימה רשות הטבע והגנים בעין שחק.
שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "שביל ישראל לאופניים הוא חלום שקורם עור וגידים בזכות עבודתה הקשה של עשרות אנשים, מאנשי התכנון והפיתוח, דרך הפקחים בשטח ועד למתנדבים וחובבי רכיבה שמסייעים לבנות את השביל בעצמם. השבת הראמים הלבנים היא כבר סיפור הצלחה בן כמה שנים- את גרעין הרבייה הקימה כבר בשנות השמונים, ושלושה עשורים לאחר מכן ניתן לומר שהשבת הראמים הלבנים היא הצלחה בקנה מידה בינלאומי. הטבע אינו מובן מאליו ולעיתים דברים שנראים למביט מהצד כטבעיים לחלוטין הם בעצם פרי עבודה מאומצת של שנים רבות מצד עובדי רשות הטבע והגנים וגופים נוספים- כמו המועצה האזורית ערבה תיכונה, אשר מצטרפים למאמצי השמירה על הטבע."

שביל ישראל לאופניים מתוכנן לעבור לאורכה של המדינה, מהחרמון בצפון ועד למפרץ אילת בדרום. השביל מתוכנן כך שיתאים לרוכבים ברמה בינונית ויציע להם את המיטב שיש לארץ להציע. את התוכנית מכינה ועדת היגוי, בראשות משרד התיירות, והיא כוללת פיתוח תשתיות של כ-4,900 ק"מ של שבילים מגוונים, מוקדי שירותים נלווים ופעילויות חינוך קהילה והסברה. שבילים אלה, יתווספו לכ-600 ק"מ של שבילים קיימים וכ-1,400 ק"מ של שבילים המקודמים מתקציבים נפרדים.
עבודת ההכנה רוכזה על ידי יובל פלד, מנהל חטיבת תכנון ופיתוח של רשות הטבע והגנים, והלל זוסמן, מנהל פרויקט שביל ישראל לאופניים ברשות הטבע והגנים.
