טיול אופניים בבן שמן בואכה פארק נאות קדומים

והפעם אני מציג  בפניכם מסלול של טיול אופניים, שעשיתי עם חברי מקבוצת SYNT (See You Next Tuesday), שרוכבת בשטח בקביעות אך ורק בימי שלישי ומכאן שמה. אנחנו קובעים בכל יום שלישי נקודת מפגש שבועית חדשה בכל פעם באזור אחר בארץ ובדרך כלל מעדיפים מסלול מעגלי, אבל שימו לב: מבחינת דרגת הקושי הוא אינו מתאים למשפחות.

כתב וצילם  יורם ירון -רוכב שטח

מפת סימון שבילים מבואות ירושלים

רוכבים ביער_1.jpg

תיאור המסלול
התאספנו כ 30 רוכבות ורוכבים בשעת בוקר סבירה וקרירה מעט בחניה של מצפה מודיעים, במקום הוקם מגדל התצפית שעוצב בדמות לפיד והוא מסמל את נס מרד המכבים. מהתצפית במרומי המגדל נשקף נוף מרהיב של מרחבי יער בן שמן, מישור החוף, השפלה והרי ירושלים. המצפה נבנה בשנת 1963 והוא משמש את אנשי קק"ל כנקודת תצפית להתראה מפני שריפות. למרגלותיו הוקם תיאטרון המשמש לעריכת כנסים והופעות שונות. בתקופת מלחמת העצמאות שכן כאן משלט של צה"ל בשם דיר אבו-סלאם.

הפעם הגיעו מספר רוכבים גדול, לא שיגרתי לימי חול כפי שנשיאינו אומר. לאחר התארגנות יצאנו לדרך בהובלתו המצוינת של פישקו שזו לו הובלת הבכורה בקבוצה. ירדנו קצת דרומה ואח"כ פניה מזרחה, לא רחוק מנקודה ישנו אתר שבו לא ביקרנו הפגודה התיאלנדית מקדש תאילנדי תרומת מחווה של מלך תאילנד בומביל-הגדול לרגל חמישים שנה למדינת ישראל. הפגודה סגורה בגדר והכניסה למי שמעוניין רק בתיאום מראש עם קק"ל. הפגודה נסגרה עקב תופעת ה"ישראלי המכוער" שהרס את המקום כאשר הייתה פתוחה.

נחל מודיעין_1.jpg
נחל מודיעים - ליד היישוב חשמונאים

חלפנו ליד מצפה שרון פטרבורג, מצפה יפה עם המון מתקני משחקים ושולחנות גדולים. אידאלי לימי הולדת.המשכנו במגמת דרומה ומזרחה על הדרך הלבנה וחלפנו ליד פארק מוסיקאלי אזור גדול של מתקני משחקים ,שולחנות פיקניק ופארק מוסיקלי ייחודי.  פנינו צפון מזרחה בכיוון כביש 443 וחלפנו במעבר התת קרקעי המשכנו במקביל כביש במגמה מזרחה משמאלינו חלפנו ליד חירבת הגרדי. מדובר בקבר ש´יח ע´רבאווי (השיח' המערבי) הוא מבנה מוסלמי שהוקם על שרידי מבנה גדול מן התקופה הביזנטית (מאות 4-7 לספירה). יש הסבורים כי כאן, ולא באל-מידיה, היה אתר הקבורה הגדול של החשמונאים - אותה "מצבה" שמציין אוסביוס, אשר זכרה מופיע בדמות מבנה גדול המצויר במפת הפסיפס של מידבא. מטבעות מן התקופה החשמונאית שנמצאו כאן, מחזקים זיהוי זה. כאן המקום לעשות  הפסקה שארוחת בוקר ואחריה התחלנו לרדת לכיוון נחל מודיעים היפה. משמאלינו על הרכס הגבוה מעבר לגדר ההפרדה, מתנשא  הכפר אל מידיה – מודיעין שמשמר את זכר מודיעים.

מצוק שילת_1.jpg

מצוק שילת
אחרי כ 3 ק"מ בתוואי שקרוב לואדי חלפנו ליד מצוק שילת מצוק טיפוס. מבולט, מגיע לגובה  20 מ ומוצל אחה"צ. בהמשך חלפנו ליד הישוב חשמונאים -שכונת גני-מודיעין של חשמונאים היתה בעבר חלק מהישוב חשמונאים המשתייך למועצה האזורית מטה בנימין. נכון להיום השכונה הינה חלק מהעיר מודיעין-עילית למרות שאין לשכונה זו רצף טריטוריאלי עם העיר מודיעין עילית.עוד כ 2 ק"מ מזרחה היער מלא רצפים של פריחת רקפות מקסימה והגענו בסמוך לכביש מצומת שילת למודיעין עילית. מטפסים  למעלה ומגיעים סמוך לגדר של הישוב שילת. לידו תל שילת שאליו לא נכנסנו, במקום נמצא כפר חשמונאי, שחזור של כפר מתקופת החשמונאים והוא מהווה אטרקציה תיירותית, בסקרים שנערכו במקום (גופנא, פורת, פינקלשטין) עיקר הממצאים למדו כי המקום היה מיושב החל מהתקופה הפרסית, בעיקר בתקופה החשמונאית (הלניסטית ורומית קדומה) וקיצו ככל הנראה בתקופה הביזאנטית. בחפירות הצלה שנעשו על ידי רשות העתיקות במקום, נתגלתה גם דרך עתיקה שחברה את חורבה זאת עם חורבת בד עיסא ( כיום בתחום הישוב מודיעין עילית, חורבה ובה שרידי בית כנסת יפה ).

מצפה ואנדרטה לחללי חברת האוטובוסים דן
המשכנו בטיפוס איטי דרך היער והגענו לצומת מכבים והמשכנו לדרך פנימית במקביל לכביש 443 עד למה שמכונה קברות המכבים -הקברים זוהו ב1909 בידי תלמידי הגימנסיה הרצליה כקברי המכבים אך כיום ברור כי זיהוי זה מוטעה כיוון שהקברים אינם מתקופת החשמונאים אלא מהתקופה הרומית. המקום נקרא בפי ערביי האזור קובור אל יהוד - קברי היהודים. הקברים מסודרים בשתי שורות וקבר הגדול שבהם כונה "קובור סולטן אל יהוד" - קבר מלך היהודים. תיאור הקברים מופיע בחשמונאים א': שמעון בנה על קבר אביו ואחיו וירימהו למראה באבן גזית מאחור ומפנים, ויקם עליו שבע פירמידות זו לעומת זו לאביו ולאמו ולארבעת אחיו, ולהן עשה חשבונות, הציב מסביב עמודים גדולים ועשה על העמודים מערכת כלי זין לשם עולם וליד המערכת אניות חקוקות לראוה לכל הבאים בים. זה הקבר אשר עשה במודיעין עד היום הזה . (י"ג כז-ל) אוזביוס מזכיר את הקברים באונומסטיקון שכתב במאה הרביעית ומספר: "את מצבת קבריהם מראים עד היום".  חלפנו ליד ה"גזלן" וכאן הסתבר שאיבדנו את נשיאינו ואת אדי.  פנינו לכיוון נאות קדומים בדרך נוף יפה מעל לנחל מודיעים במגמת מערבה  מימינו ברכס ממול הכפר הגדול נעלין שמופיע חדשות לבקרים בהתפרעויות וההפגנות.שמענו את קולות המואזין. התחלנו לרדת באיטיות בשל הדרדרת לכיון הפארק  לנאות קדומים פה חבויה שמורת טבע קסומה - נאות קדומים -רק עשרים דקות נסיעה ממגדלי העיר והתנועה הסואנת והנה הגעתם למסע קדום אל ארץ התנ"ך.

נאות קדומים באחת התצפיות מלמעלה
על פני 2500 דונם באזור יער בן שמן, נשתלו צמחי ארץ ישראל העתיקה, נחפרו ושוחזרו מתקנים חקלאיים קדומים. כרמי הגפן והזית, בריכות המים, בעלי החיים והנופים המרהיבים - הופכים את הביקור בשמורה לחוויה תנכית שהיא אטרקציה לכל המשפחה. סדנאות פעילות, סיורים לבתי ספר, אירועים משפחתיים, אנחנו עברנו מחסום שהוא לא הכניסה הראשית אלא בצד הצפוני של הפארק לפארק וחלפנו ליד הצניר היפה והגענו לבאר האנטילית בנקודה זו נמצאת הדגמה חיה של באר אנטיליה שכוללת מים! אבל קצת מעופשים ומנקודה זו במעלה הגבעה מפוזרות סככות צל,המשכנו מכאן בטיפוס חד לכיוון מפה מוצל ויפה וגם פה חנינו להפסקת תמרים וקלמנטינות.עוד כמה עליות וירידות לא קלות וחלפנו ליד המטווחים של מתקן אדם והמשכנו עד לכניסה הראשית לנאות קדומים פה פגשנו את הבנים האובדים ישראל ואדי.

למסלול רכיבה  נוסף באזור מודיעין לחצו  כאן

הבאר האנטילית בפארק נאות קדומים

לאחר אתנחתא קלה המשכנו דרך סינגל קצר ביער וחזרה למכוניות. ליד המכוניות עשינו את הפריסה שיער בן  שמן  כבר מזמן לא ראה שכמותה, מטעמים מכל טוב שהביאה עמה החבורה כולל מרק מצוין שהכינה סיגל.תודה לפישקו על הובלה במסלול שבחלקו היה חדש לרוב החבורה לאדי המאסף שהלך לאיבוד ונמצא.

י

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר: