אף שהיום נדיר למצוא מישהו שמכין לבד אופניים, תתפלאו לדעת שזה אפשרי ואפילו נחמד לחובבי התחום. מעבר לחיסכון הכספי יש בכך תחושת סיפוק שהנה יצרנו אופניים במו ידינו. אוטו למשל, סביר להניח שלא נוכל לייצר בעצמנו. מה שדרוש כדי לייצר אופניים הוא בעיקר החומרים עצמם המרכיבים את האופניים: שלדה,גלגלים וכד', וכמובן ציוד ריתוך. אפשר גם לקחת אופניים ישנות או חלקי אופניים ולרתך עבורם שלדה מתאימה והנה - יש לנו אופניים חדשות.
חשוב להקפיד על ריתוך מדויק של השלדה, היות שבלעדיו לא ניתן יהיה לחבר אליה את חלקי האופניים. להלן השלבים לריתוך אופניים באופן עצמאי:
לפני שניגשים לריתוך האופניים, חשוב לבחור את החומר שממנו הן יהיו עשויות ולהזמין מהיצרן את החלקים הדרושים. רוב האופניים עשויות שלדת ברזל-פלדה מכיוון שהיא זולה משמעותית מהחלופות, קלה לעיבוד, זמינה ואפשר לרתך אותה בקלות ולחזות את מנגנוני הכשל שלה. אופניים מקצועיות ויקרות יותר מיוצרות משלדת אלומיניום שהוא קל יותר מיסודות מתכתיים אחרים ומאפשר לבנות צינורות שלדה בקוטר גדול יותר ובמשקל נמוך יותר. מתכת נוספת שבה ניתן להשתמש היא הטיטניום אשר מתאפיין בעיקר בחוזק ובעמידות טובה מפני כשלים, אך הוא יקר מאוד.
בהנחה שנבחרה שלדת פלדה, יש לדאוג לציוד ריתוך מתאים. לריתוך אופניים מומלץ להשתמש ברתכת אלקטרונית המאפשרת שליטה על עוצמת הריתוך. יש לדאוג גם למסכת ריתוך, אלקטרודות המתאימות לריתוך ברזל פלדה ופטיש שלאקות שמשמש לניקוי פני הריתוך לצורך בדיקת טיב הריתוך שנעשה. אם בכל זאת השלדה שלכם עשויה אלומיניום או טיטניום (או סגסוגת) יש לרכוש אלקטרודות מתאימות (מחירן גבוה יותר).
כאמור, חשיבות הדיוק בריתוך שלדת האופניים היא גדולה מאוד, ולכן צריך להכין מבעוד מועד שרטוט של השלדה, כדי להתאים את השלדה לחלקים האחרים של האופניים. לאחר מכן יש לבחור את גדלי הצינורות המתאימים, ואם אין במלאי צריך להזמין מהיצרן את החלקים השונים: רמה, קורה תחתונה, מזלג אחורי, תומכות שרשרת, מוט האוכף קורת ראש וחלקים אחרים. כאשר החלקים המותאמים מצויים בידכם, יש להתחיל במלאכת הליטוש: לשייף את הצינורות, לחתוך לגודל המתאים, לנסר נקבים לצורך הרכבת חלקי האופניים.
לאחר שמסיימים להכין את כל חלקי האופניים לפי הגודל והעובי הדרוש, אפשר להתחיל לחבר את כל החלקים בעזרת ריתוך הצינורות זה לזה וחיבור שאר החלקים הדרושים. בתחילה מחברים את שלושת הצינורות הבסיסיים - הרמה, הקורה התחתונה והמזלג האחורי - למעין משולש. לאחר מכן, ניתן לחבר את שאר החלקים: מוט האוכף, תומכות שרשרת, מזלג אחורי, קורת ראש. לאחר שהשלדה מוכנה יש לצבוע אותה בצבע יסוד ולאחר מכן בצבע הרצוי.
השלדה היא בעצם הבסיס התומך בכל חלקי האופניים. לאחר שמוודאים ששלדת האופניים מוכנה, ניתן להתחיל להרכיב עליה את שאר החלקים: גלגלים וצמיגיהם, דוושות, אוכף, שרשרת, בלמים, כידון. גם במקרה זה חשוב לפעול לפי שרטוט שתוכנן מראש כדי להתאים את גודל חלקי האופניים לשלדה. כעת, האופניים מוכנים ומחכים שירכבו עליהם.