top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

מבחן לאופני KTM Ratchet

26.jpgמאז התרת החרם הערבי בתחילת שנות ה-90 , העולם המוטורי הדו גלגלי השתנה כאן לאין שיעור. עד אז הסתפקו רוכבי אופנועי השטח, כאן בקצה השפוי (יחסית) של המזרח התיכון, בשאריות הפליטה של חרם השכנים, אך מאז ביטולו מלאו השבילים אופנועים כתומים ומרעישים של KTM האוסטרית. 

כל הדבר הזה לא היה נוגע לנו באופן ישיר (פרט לכמה עשרות סינגלים...) אילו יבואן האופנועים מוטוספורט מבית דוד לובינסקי לא היה מתחיל ביבוא מסודר גם של מותג האופניים של היצרן האוסטרי. 

חברת KTM כפי שאנו מכירים אותה נוסדה ב-1934 בעיר מיטגופן אוסטריה כחברה לעיבוד מתכת. בשנת 1953 החברה האוסטרית החלה לייצר אופנועים וכמה שנים מאוחר יותר גם אופניים. בתחילת שנות התשעים התפצלה חטיבת האופניים מחברת האם ומהבעלות המרכזית לטובת חברה עצמאית הנושאת את אותו השם, אך מופרדת לחלוטין בפעילות. כיום מייצרת החברה ליין גדול ומגוון מאוד של אופניים לכל דיסציפלינות הרכיבה, בכלל זאת גם אופניים חשמליים. היבואן המקומי מוטוספורט העביר לידינו את דגם ה- Ratchet אופני שיכוך מלא ארוכי מהלך המיועדים לרכיבה קיצונית בעיקר במורד....

27.jpg

שלדה:
ה-Ratchet ממוקמים בקצה האגרסיבי בליין הדגמים האין סופי של היצרן האוסטרי. עם מהלך מתלה מקסימאלי של 210 מ"מ הם חולקים את מיקומם עם עוד שלושה דגמים אגרסיביים המיועדים לרכיבת DH/FR. שלדת ה-Ratchet מיוצרת צינורות 6061 במניפולציות הידרופורמינג, שניתן לכנותן קיצוניות, כאלה אשר מעניקות לשלדה מראה חללי משהו. 

הכול מחובר בריתוכים מדויקים, נקיים ובגימור מעולה בכתום לבן המאפיין את המותג. שלדת ה-Ratchet מבוססת על מתלה ציר יחיד בתצורת ארבע זרועות (ציר על תומכת האוכף) המייצר כאמור מהלך מקסימאלי של 210 מ"מ ונשלט ע"י רוקר מאסיבי השולט על יחס הפרוגרסיביות של הבולם. 

שלדת ה-Ratchet מציעה שינוי מהלך ל-180 מ"מ ושינוי גובה הציר ע"י שינוי מיקום הבולם האחורי על הנדנדה, בנוסף מאפשרת השלדה שינוי באורך בסיס הגלגלים ע"י הזזת הדרופאאוטים (תושבות הגלגל) של הגלגל האחורי. השלדה מצוידת בצינור ראש מוגדל קוטר של "1.5, בחיבור ISCG לטובת התקנת מוביל שרשרת ובהכנה להתקנת מעביר קדמי בתקן Direct mount.

28.jpg

חלקים :
ההגדרה הנכונה ביותר לייעוד של ה-Ratchet היא אופני כניסה לתחום ה-DH. ככאלה הם מצוידים בחבילת חלקים בסיסית אך מספקת דיה על מנת לתהות בנוגע להתאמה לסגנון אינטנסיבי ואגרסיבי זה מבלי לפגוע באופן חמור במצב חשבון העו"ש. על השיכוך ה- Boxxer של Rock shox בגרסת ה- Race מאחור Fox VAN בסיסי עם יכולת שליטה על הריבאונד בלבד. 

מערכת הינע מבוססת בליל חלקיShimano ברמת SLX וחלקי Sram/Truvativ ברמה בסיסית כולל מוליך שרשרת, מעצורי Elixier של Avid על העצירה, גלגלים בסיסיים אך לבנים, בנויים מחישוקי Rigida אנונימיים על נאבות Syncros, עטופים בצמיגי Schwalbe Muddy Mary שמנמנים. חלקי שליטה וצנרת מבית Truvativ ו- Syncros משלימים את החבילה הכתומה לבנה של KTM ומביאים אותה למשקל כולל של 18.9 ק"ג.

29.jpg

הרכיבה:
נראה כי אנשי KTM עשו שעורי בית בתחום עיצוב האופניים. מראה הספק אופניים ספק חללית אשר נח אצלי בסלון יגרום לבלוטות החשק של כל רוכב אופניים באשר הוא לעבוד במינונים מוגברים ולערוג למגע של אופניים אלו עם קרקע, אם אפשר, בזווית תלולה במיוחד. למרות העדר תנאים נאותים לרכיבת DH בתקופה זו של השנה יצא לנו לבדוק את האופניים באופן יסודי ביותר כאשר התמקדנו בעיקר במסלולים פחות קיצוניים אשר יתאימו לרוכב ה-DH המתחיל כמו מיר"ב, יעד והגלבוע ולא רק במנרה כפי שאנו נוהגים בד"כ כאשר מדובר על אופני DH "טהורי גזע".

ה- Ratchet הם כאמור אופני כניסה לעולם ה-DH וככאלו הם דרשו מצדנו שינוי והתאמה מסוימים באבזור המקורי לטובת נוחותנו האישית ולטובת בדיקה נאותה. הפעולה הראשונה שביצענו היא קיבוע מהלך המתלה ובסיס הגלגלים על מצבם המקסימאלי. באותו מעמד החלפנו גם את הכידון הצר להחריד (690 מ"מ) אשר יתאים בד"כ לרוכבים קטנים במיוחד או לילדים, בכידון 750 מ"מ מקובל ויצאנו לבדוק איך הכתומים לבנים האוסטריים יתקבלו על שבילי המזרח התיכון . 

ה-Ratchet נמכרים בשתי מידות בלבד, אנו קיבלנו לידינו את האופניים במידה Short, הישיבה על האופניים הרגישה צפופה מעט (גובה 177 ס"מ) מה שאילץ אותנו למשוך את הכיסא לאחור ונראה כי יכולנו להסתדר לא רע גם עם מידת LONG. 

עבודת המתלה של האופניים היא דבר ראוי לציון במקרה של ה-Ratchet , למרות הבולם הנחות מאחור, המתלה גיהץ את השטח באופן מיטיבי עם מינימום התקשחות תחת בלימה והכול בעבודה הרמונית מאוד עם ה- Boxxer המצוין מלפנים. למרות קיבוע האופניים על הזוויות הרגועות יותר ועל בסיס הגלגלים המקסימאלי, האופניים עדיין הרגישו לא יציבים מספיק במסלולים התלולים יותר ונדרש מאיתנו מאמץ מוגבר על מנת לשמור קוים במהירויות הגבוהות. 

מיקום הציר המרכזי גבוה כל כך ביחס לאופניים אחרים בז'אנר, תרם גם הוא לחוסר היציבות של האופניים בייחוד בשיפועי צד. הגלגלים המקוריים של האופניים קלים אך רצוי לרכוב עליהם עם לחץ אויר גבוה בצמיגים מפאת גמישות גבוה מידי בחישוקים, יתרה מזאת צמיגי ה- Muddy Mary יתאימו אולי לתנאי רכיבה אירופאים, אך בהחלט לא מתאימים לרכיבה בדרדרת. אחרי מספר רכיבות קטן הם הוחלפו בזוג Maxxis Minion אוהבי ישראל ... 

בסעיף הפניות והסיבובים, האופניים פנו לא רע בכלל, כל עוד לא ניסינו לשבור את שיא המהירות והשלמנו עם העובדה כי יש להפחית מעט מהמהירות על מנת ליהנות מהאופניים. בסעיף הפאן יש ל-Ratchet הרבה מה להציע,ה- BB (ציר מרכזי) הגבוה יחסית ובסיס הגלגלים הצר בשילוב תומכות שרשרת קצרות נותנים לאופניים הרגשה "פריריידרית" ממכרת, לראייתנו תכונה חשובה ביותר לאופניי כניסה לתחום זה. 

רוכבים מתחילים ימצאו את האופניים קלים יותר לתמרון, קלים יותר לעלייה לאוויר וקלים יותר במעבר קטעים טכניים וגינות סלעים, מאשר אופני דאון היל "טהורים" אשר באופן טבעי יעבדו ויתפקדו טוב יותר במסלולים תלולים ובמהירויות גבוהות. במסלולים האינטנסיביים והתלולים פחות דוגמת הגלבוע ויעד, האופניים הרגישו לגמרי בבית, התמרון וההאצה היה קלים ומהירים יותר, הרכיבה זורמת יותר ואת המעצורים אפשר היה לשחרר ולאוורר. 

בתחום הקפיצות וזמן האוויר שמסלולים אלה משופעים בהם לרוב, האופניים התנהגו מצוין. קל היה לקפוץ לגובה ו"לנקות" גאפים עם ה-Ratchet, האופניים הרגישו קלילים באוויר ואפשרו ביצועי "טייבלים" ו"וויפים" למכביר ממש כמו אופניי פרירייד משובחים.

30.jpg

סיכום:
KTM כיוונו נכון ומדויק כאשר הם יעדו את ה-Ratchet כאופני כניסה לתחום ה-DH. האופניים קצרים זריזים וורסטילית, כאלה שיעשו את עבודת "ריכוך" הרוכב המתחיל באופן המיטבי.

מה ניתן לשפר :
היינו מעדיפים זווית ראש מתונה יותר או מוסיפים אופציה לשינוי זווית וכן היינו מורידים את גובה הציר המרכזי לטובת תוספת יציבות במהירויות הגבוהות.

יותר:
-אפשרויות רבות יחסית בשינוי גיאומטריית השלדה
-קשיחות וזריזות השלדה
-מראה
-פאן פאקטור גבוה

פחות:
- חישוקים וצמיגים 
- בסיס גלגלים צר מידי וזווית ראש לא מתאימה

[כתב ורכב: אבנר שפיר]

צילום: אלון רון

Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg