top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

מבחן כביש - Focus Cayo 2.0

26.jpgרגיל זה הכי מיוחד. שלדת Focus Cayo 2.0 מוכיחה שלא צריך להיות קונצרן אופניים בינלאומי בן 100 שנים כדי לייצר סחורה טובה. חברת פוקוס נוסדה בשנת 1993 ע"י מייק קלוג, שזכה באליפות העולם בסייקלוקרוס בשנים 1990-1992. הליין הראשון של פוקוס כלל 6 דגמים של אופני שטח ולאחר מכן, עם השנים והתקדמות הטכנולוגיה, התפתחה החברה והחלה לייצר גם אופני טורינג, כביש, טריאתלון ונגד שעון. ב-2009 חתמה פוקוס על החוזה הראשון שלה עם קבוצה מקצוענית, Team Milram, ויצאה בקמפיין מסיבי בערוץ היורו ספורט כדי לקדם את מכירותיה. 

הסלוגן של פוקוס הוא ""By Pros For Pros, ומתוך הנחה כי רוכבי כביש יודעים הכי טוב איך צריכים להיראות האופניים שלהם – מזמינה החברה רוכבים מקצוענים מהעבר ומהווה כדי לייעץ לה בתכנון השלדות השונות. ההתייעצות עם המקצוענים עוזרת לא רק בתכנון שלדות העילית אלא גם בתכנון של הרמות הנמוכות יותר או אם נשתמש בהצהרה של החברה: המשימה שלנו היא לספק את האופניים המושלמים לרוכבים בכל הרמות. פוקוס גם מסתמכת על המוניטין שיצא לגרמנים בכל ענפי היצור, והגאווה שלה היא בעובדה שהיא משתמשת בטכנולוגיה גרמנית. 

דגמי הכביש של פוקוס מתחלקים ל- 4: IZALCO, אופני תחרות ללא פשרות המשמשים גם את קבוצת קטיושה. CAYO, אופני קרבון המיועדים לרוכבים שמשתדרגים לראשונה לאופני קרבון, ומעוניינים ליהנות מנוחות הרכיבה וגם מביצועים טובים של האופניים. 

CULEBRO, אופני אלומיניום ברמת גימור גבוהה, שנועדו על פי הגדרתה של פוקוס להיות Everyman's bike ולשמש בעיקר את הרוכבים לעבודה או את אלו שסתם רוצים ליהנות מטיול רגוע בפארק. ואחרונים חביבים – VARIADO, שעל פי ההכרזה של פוקוס "מנצחים את כולם ביחס עלות-תמורה" ונועדו להיות אופני כניסה לרוכבים שעושים את צעדיהם (או בעצם פידוליהם) הראשונים בעולם אופני הכביש.

אנחנו קיבלנו למבחן את אופני ה- Cayo 2.0, מאובזרים במערכות הינע אולטגרה של שימאנו, BB30 ועוד כל מיני הפתעות ...


שלדה

ראשית כל, העיצוב של השלדה היה מבין הרגילים והבנאליים שידענו עד כה. הצינורות היו ישרים ועגולים לחלוטין, בלי מעוין, משושה ועוד כל מיני צורות גאומטריות שיצרני האופניים במאה ה-21 מנסים לעשות כדי לפתות אותנו לקנות את האופניים שלהם.

גם תומכות השרשרת, ואפילו תומכות הכיסא שכיום מיוצרות בצורות שונות ומשונות שאמורות לתרום לשיכוך הזעזועים, היו ישרות לחלוטין. השלדה עצמה הייתה בצבע שחור עם עיטורים לבנים-אדומים זעירים שקישטו אותה, בנוסף לכיתובים של שם החברה והדגם שפוזרו על פני השלדה. חלקו העליון של הצינור העליון נצבע בצבע לבן ב-FADE מעניין ומיוחד למדי. 

הגיאומטריה של השלדה הצביעה מסגירים את ייעוד השלדה – תחרותיות. צינור הראש היה באורך 135 מ"מ שסיפקו תנוחת רכיבה שפופה, בצורה כזו שדרשה ממני מספר ימים להתרגל למצב החדש. זווית מוט הכיסא הייתה 74 מעלות, שהעבירו את מרכז הכובד קדימה לכיוון חלקו הקדמי של הציר המרכזי ותרמו עוד לתחושת התחרותיות של האופניים. גם תומכות השרשרת הקצרות (405 מ"מ) ובסיס הגלגלים הקטן (975 מ"מ) הצביעו בבירור על הביצועים המטורפים שהאופניים הולכים לספק לי בעוד כמה שעות, ברגע שיאיר השחר . . .


מכלולים

אבל לפני שיאיר השחר, בואו נעיף מבט קצר על המערכות שהגיעו עם ה- Cayo 2.0: שימאנו אולטגרה, אלה מערכות ההינע (שיפטרים, קסטה, מעבירים, בלמים) שאיתם פוקוס בחרו לצייד את הקאיו. האולטגרה לא אכזבו וסיפקו ביצועי העברה מעולים כמו ששימאנו יודעים לעשות. 

הגלגלים איתם הגיעו הפוקוס היו מדגם Mavic Aksium שהתגלגלו בצורה חלקה, מהירה ושקטה ביותר. האקסיום הינם גלגלי הכניסה של מאוויק בתחום הכביש, והם מיוצרים כך שיתאימו בצורה אופטימלית לאלו שרוצים לקבל את התמורה המקסימלית לכספם. המיסבים בתוך הנאבות פתוחים, וזאת על מנת להקל על מלאכת התחזוקה של הגלגלים, השפיצים איירודינמיים ומשטח הבלימה שבדפנות החישוק מלוטש בצורה כזאת שמגבירה את החיכוך עם רפידות הברקס, על מנת שהבלימה תהיה יותר טובה לרוכבי הכביש המתחילים שעדיין לא מיומנים בשליטה על האופניים. 

הצמיגים על האקסיום היו מדגם Ultremo ZX של חברת שוואלבה המפורסמת ועליהם תוכלו לקרוא בנפרד במדור מבחני הציוד בגליון זה. הציר המרכזי היה בסטנדרט ה"כבר-לא-כל-כך-חדש" BB30 של FSA והברקסים, הכידון והסטם היו גם הם של FSA.



רכיבה

אמנם אף פעם לא יצאתי לרכיבה לפני 7 בבוקר, ולכן אם אכתוב שיצאתי לרכיבה מיד כשהאיר השחר זה לא יהיה נכון, אבל בשביל הסיפור הדרמטי זה דווקא נשמע טוב. ולכן, יצאתי לרכיבה מיד כשהאיר השחר, סקרן לבדוק ב-LIVE את ביצועי המכונה שהעמידו לרשותי. 

התנוחה התחרותית של הקאיו הורגשה מיד. צינור הראש הקצר (135 מ"מ) יצר תנוחה שפופה יחסית למה שאני רגיל ונזקקתי לכמה שעות טובות על האופניים כדי להתרגל לתנוחה החדשה. עם זאת, הרכינה קדימה בתוספת הזוית הגדולה יחסית של צינור הראש (74 מעלות) הוסיפו הרבה למהירות המשופרת בצורה כזו שהורגשה מיד עם הפידול הראשון.

למרות שהמאוויק אקסיום מדורגים כגלגלי הכניסה הכי פשוטים של החברה, הם התגלגלו מצוין ושמרו על מהירות בצורה מעוררת התפעלות, מה שלא ממש מפתיע כיוון שאחרי הכול מדובר במאוויק. צמיגי האולטרמו הוסיפו שמן לחגיגה והודות לשכבות הבד הרבות שמרכיבות את הצמיג, החיבור לכביש היה מעולה והתנגדות הגלגול הייתה סופר נמוכה ותרמה רבות למהירות ולנוחות הרכיבה. 

צורך לפרט על הדיוק הרב של מערכת האולטגרה שהורכבה על האופניים, אך ראוי לציין לשבח את יכולת העצירה המצויינת של הברקסים בשילוב טכנולוגיית ה- UB Control (Usiné Brut) של מאוויק שמלטשת את החישוק בצורה כזו שמגבירה את החיכוך עם הרפידות ומשפרת את התגובה בעצירות בצורה משמעותית. 

הציון לשבח מגיע, כיוון שבניגוד להרבה חברות אופניים שבוחרות לחסוך בעלויות על ידי הרכבת בלמים של חברה עלומת שם – פוקוס החליטו שלא לוותר על הפרט החשוב הזה ובחרו לשים את הבלמים האיכותיים של אולטגרה.

עליות
אז נכון, הגלגלים איתם הגיעו ה-Cayo 2.0 היו מהדגם הפשוט ביותר ושקלו 1,795 גרם (מוצהר), אולם הפוקוס טיפסו פשוט מעולה הודות ליעילות העברת האנרגיה והקשיחות של השלדה. המשקל המוצהר של הקאיו הוא 8.4 קילו למידה L, מה שנחשב לכבד יחסית לרכיבים האקזוטיים שאנחנו נחשפים אליהם עם התקדמות הטכנולוגיה. בדרך כלל במשקל כזה הטיפוס נהיה מסורבל ואין את הרגשת הקלילות הזו שנותנת לי להרגיש כמו קונטאדור-ביום-טוב, אך במקרה של הפוקוס המשקל כמעט ולא מורגש ופשוט כיף לטפס איתם.



ירידות


למרות בסיס הגלגלים הקטן (975 מ"מ) והזוית הגדולה של המזלג הקדמי (72.5 מעלות), היציבות של ה-Cayo 2.0 בירידות מעולה וגם ברכיבה בלי ידיים האופניים שומרים על קו ישר. מבט ראשון בנתונים הגיאומטריים של השלדה גרם לי לחשוב שההיגוי יהיה חד ומהיר, אך האופניים הפתיעו אותי ולקחו גם סיבובים חדים במהירות ובקלות.

סיכום
מגבלת המילים הולכת להיגמר לי ולכן לא אכתוב על כמה שהפוקוס Cayo 2.0 היו מהירים, נוחים, מטפסים מצוין, יציבים בירידות, קשיחים ובעלי היגוי מדהים. את ה"באטום ליין" אפשר לסכם בכך שאם היה אפשר לתת להם ניקוד בדירוג עלות/תועלת הם היו מקבלים 200 מתוך 100. כיוון שאין שום דבר מושלם בעולם, המינוס היחיד שאפשר לכתוב על הקאיו זה המראה הבנאלי מאוד שהפך להיות נדיר במחוזות הקרבון.


לקוח אידיאלי

רוכב תחרותי, לוחם סופשבוע או רוכב "ירוק" שעושה את צעדיו הראשונים בתחום אופני הכביש – ה-FOCUS Cayo 2.0 נותנים את התמורה המושלמת לכסף והכי חשוב – המפרט הבסיסי שלהם מאפשר לשדרג אותם בהמשך בעלות מינימלית ולהפוך אותם למכונת מרוץ אמיתית. רוכבים מתחילים יכולים להרגיש אי נוחות מסוימת בגלל תנוחת הרכיבה השפופה, אולם זה יכול להיות תירוץ מעולה להתחיל להתאמן על הגמישות, שגם ככה חשובה מאוד ברכיבה ובכלל בחיים.

יבואן: בסט-בייק בע"מ - bestbike.co.il
מחיר: 9,100 ₪.
מידות: XXS, XS, S, M, L, XL, XXL, 3XL
מידה שבמבחן: M
שלדה:, BB30 Cayo Carbon
קראנק: FSA Gossamer BB30
גלגלים: Mavic Aksium
צמיגים: Schwalbe Ultremo ZX
מעבירים: Shimano Ultegra 
שיפטרים: Shimano Ultegra 
קסטה: Shimano Ultegra 

גיאומטריה במ"מ:
צינור עליון (אפקטיבי):543
צינור כסא (CT): 540
בסיס גלגלים: 975
תומכות שרשרת: 405 
צינור ראש: 135
זוית כסא: 74 מעלות
זוית ראש: 72.5 מעלות

 
Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

CCF22112016_0001.jpg

logo_jpg.jpg