top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

על המסלול של אליפות העולם באופניים- רן מרגליות מדווח משוויץ

11.jpgהחיים של רוכב מקצועי: רן מרגליות כותב ממנדריסיו, שוויץ
אחת השאלות הנפוצות ביותר שנשאלתי היא: "איך נראה אורח החיים של רוכב מקצוען?". לכאורה, מדובר באורח חיים אפור למדי. אתה נמצא חלקים גדולים מהשנה הרחק מהבית, מהחברים, מהסביבה המוכרת. חי ממזוודה, נע בין בית מלון אחד לזה שאחריו, מחויב רק לתוכנית התחרויות (שכוללת 60-100 ימי מרוץ בעונה) ולאימוני ההכנה שלקראתם. עם השנים, ככל שאני מתקדם ברמה ומתקרב לקראת החלום המקצועני, עולה בי השאלה – מה גורם לי לרצות את זה כל כך?

בשנתיים האחרונות יצא לי להתאמן ולחיות בקרבת רוכבים מקצוענים רבים. ככל שהתקרבתי אליהם יותר, גיליתי שמדובר ברוכבים כמוני וכמו רוכבים רבים אחרים – שגם הם, "מכורים לרכיבה" ועוסקים בספורט הזה קודם כל כתחביב ורק אחר כך כמקצוע.

ככל שאני מתקדם, אני נוכח לגלות שההבדל העיקרי בין המקצוענים האלה לביני, הוא התמיכה המלאה, כולל שכר שהם מקבלים מהקבוצה, שמאפשר להם את התנאים הנחוצים כדי להצליח.

בשנתיים האחרונות, אני עושה כל מה שנדרש כדי להגיע לשם. אני חי באירופה במשך כל עונת המרוצים ומתחרה תחת קבוצה אירופאית בכירה, כתף אל כתף עם טובי הרוכבים בגילי. החיים סובבים סביב הרכיבה ולוח המרוצים והאימונים הוא זה שמכתיב את סדר יומי.

בתקופות האימונים מדובר בסדר יום שבו מלבד האימון, ה"אטרקציות העיקריות" הן הארוחות (שמחושבות בהתאם לאופי האימון) והמנוחה (שכוללת שינה ורביצה אינטנסיבית מול הלפ-טופ).

טיב האימונים, נקבע בהתאם לתקופה בעונה: בתקופת הבסיס – הדגש הוא על צבירת קילומטרים והרבה "שעות אוכף" על מנת להגדיל את הבסיס האירובי. זוהי התקופה המונוטונית וה"אפורה" ביותר מבחינת תוואי האימון שבה, אך היא חיונית על מנת להכין את הגוף לעומסים בהמשך. בתקופה הזאת אפשר גם לראות את ההבדל בין רוכב מנוסה ומחויב לבין רוכב חובבן או מתחיל. אף אחד לא אוהב לבלות שעות רבות על הכביש לבדו ורוכבים רבים מחפשים פתרונות בדמות רכיבה עם דבוקה גדולה או רכיבה בקצב נמוך (או רכיבה עם הרבה "עצירות קפה"...). רוכב מחויב, שמטרתו היא להגיע לרמה גבוהה בזירה הבינלאומית, חייב להתאמן בתקופה הזאת לבדו או עם קבוצה קטנה –נאמן לקצב האירובי שבו עליו לרכוב ולשעות הרציפות על אוכף האופניים.

באימוני נפח עם מקצוענים, להבדיל מאימונים עם רוכבים חובבנים, אין כמעט שינויי קצב. הרכיבה מתנהלת בדבוקה מסודרת, שבה בכל פעם זוג אחד "מושך" מקדימה פרק זמן קצוב הנקבע מראש (לרוב 20-30 דק' לכל זוג). כשתם הזמן המוגדר, יורד הזוג המושך לירכתי הדבוקה, והזוג הבא אחריו עולה למשוך. באופן הזה נשמר קצב ממוצע גבוה, אין "מאבקי אגו" סמויים בין הרוכבים שגורמים לפירוק הדבוקה ולרכיבה מסוכנת, וגם הרוכבים שאינם מושכים נהנים מאימון איכותי במהירות גבוהה.

שלב תקופת אימוני הבסיס, מסתיים בדרך כלל באזור ינואר – פברואר, ואז מתחילה תקופת הבנייה שכוללת אימוני כוח על האופניים (ספרינטים בישיבה ואינטרוואלים בעלייה על הילוך כבד) ואימוני מהירות ספציפיים ("מוטור-פייסינג" – רכיבה אחרי אופנוע). בחודש מרץ מתחילה עונת המרוצים ומרבית הרוכבים מתאמנים ביניהם רק כדי לנקות חומצת חלב (אימוני שחרור) ולתחזק את הגוף (אימוני נפח ואימוני כוח בעליות).

המאמץ האינטנסיבי והלחץ שמביאה עימה תקופת המרוצים, גורמת לשחיקה גבוהה של הגוף והנפש. רוכב שמתחרה במרוץ קטעים (טור) מפנה את כל תשומת ליבו לביצועיו במרוץ ולהתאוששות בין הקטעים והשארות ב"קו הבריאות" הופכת לאתגר של ממש.  אורח החיים במהלך הטורים, כולל אריזה ופריקה מתמדת של המזוודות, עוד עיסוי, עוד "סשן" מתיחות, עוד חדר בית מלון שנראה בדיוק כמו זה של אתמול וזה שיבוא מחר. אחת השאלות הנפוצות של רוכב במהלך מרוץ קטעים היא: "איזה יום היום בכלל?". כשכל תשומת הלב מופנית לעלייה המסיימת של השלב של היום, קל מאוד לאבד את תחושת הזמן...

בחזרה אלי: ההבדל העיקרי בין אורח החיים של הרוכבים המקצוענים, שאיתם אני מתאמן במהלך העונה באירופה, הוא בתנאים שמאפשרים להם להתאמן ברמה הגבוהה ביותר. ההבדל בינם לביני הוא שהם משתכרים למחייתם מרכיבה תחרותית, ולכן יכולים "להרשות לעצמם" תוכנית אימונים מתקדמת, מעקב רפואי צמוד, עיסויים, טיפולים פיזיותראפיים, תוספי תזונה ומגורים במקום שקט ואינטימי (ולא בדירת קבוצה המונית ורועשת). ענף הספורט הזה, הוא כל כך תובעני וקשה ועל מנת להצליח בו אי אפשר "לחפף". אתה חייב להשקיע את כל כולך, להיות מחויב לחלוטין לעשייה ולזכות לתמיכה מתאימה, כדי שתוכל להביא תוצאות בהתאם.

בסוף חודש ספטמבר, ניב ליבנר ואני נייצג את ישראל באליפות העולם עד גיל 23 שתתקיים במנדריסיו, שוויץ. מסלול העליות של מנדריסיו הוא אחד הקשים שהיו בשנים האחרונות והתחרות הזו היא הזדמנות גדולה עבורי לעשות תוצאה משמעותית שתאפשר לי לעשות את המעבר "לליגה של הגדולים".

 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg