top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

הצד האפל של קבוצות האופניים

קבוצות הרכיבה בארץ בפריחה משגשגת. דוגמא טובה לכך הוא בוקר של שבת. כמות החולצות הקבוצתיות השונות ממלאות כל פינה טובה ויפה בארץ. אם זה בשטח ואם זה בכביש, אם זה בערבה או בעליות לחרמון, ניתן לראות חולצות קבוצתיות מיוזעות אשר מלאות בגאווה. לאימון בקבוצה ישנן יתרונות רבים, ובעיקר מוטבציונים. מעניין לציין שהניסוי הראשון בפסיכולוגית ספורט בוצע על ידי נורמן טריפלט בשנת 1898! על קבוצת רוכבי אופניים. ניסוי זה הוכיח את מושג ההמרצה החברתית, מושג המתאר את ההשפעה של נוכחות אחרים על ביצוע של היחיד בהשוואה לביצועיו כשהוא לבדו. המרצה חברתית יכולה לתאר הן שיפור בביצוע והן פגיעה בו. טריפלט שם לב שזמני המדידה היו מהירים יותר כאשר היחיד רכב בקבוצה לעומת כאשר הוא רכב לבדו
 
 
כידוע, דברים שעובדים אין צורך לתקן, אך אימון בקבוצה יכול להציף עימו גם משקעים שלילים אשר יכולים לפגוע בביצוע. בדוגמת ההמרצה החברתית, כאשר הרוכב אינו מיומן דיו וקושי המטלה הוא גבוה עבורו, דווקא התוצאה הינה ירידה בביצוע, דבר אשר יכול לתסכל את הרוכב ולפגוע הן בבטחון והמסוגלות העצמית והן במוטיבציה להמשך. גורם שלילי נוסף לירידה בביצוע באימון הקבוצתי הינו מיקוד לא נכון במטרות האישיות. דבר זה קורה כאשר רוכב עובר את הגבול הדק בין תחרות חיובית לתחרות שלילית עם חבר או מספר חברים בקבוצתו. תחרות חיובית באימון גורמת לרוכב להתאמץ יותר ולהגיע למימוש הפוטנציאל שלו באותו רגע. זאת הוא עושה ע"י מיקוד בעצמו ובזמן הווה, מיקוד על טכניקה ואסטרטגיה אשר יביאו אותו בסופו של דבר לעמוד במטרות הקצרות אותן הוא הציב. כאשר המיקוד נודד לו מהרוכב אל האחרים בקבוצה אז אפקט שלילי עלול להתרחש. במקום לבצע את הפעולה הנכונה לאותו הרגע הרוכב עלול להתרכז במה האחר עושה ולנסות לשאוף להתחרות בו ולהשיג אותו וע"י כך לפספס את תכנית האימון הבנויה על היכולת האישית הידועה ועמידה במטרות הקצרות לאותו רוכב. בשנת 1954 פרסם הפסיכולוג לאון פסטינגר את תאורית ההשוואה החברתית. עפ"י התאוריה, לכל אדם יש הנעה פנימית להשוות את עצמו לאחרים בכדי לקבל הערכה עצמית מדוייקת. בעזרת הערכה זו האדם מגדיר את 'האני' שלו (אגו). כאשר בזמן האימון או התחרות הרוכב עסוק בהשוואה חברתית, המיקוד שלו אינו בפעולות הנדרשות על ידו והביצוע יורד עקב כך. הרצון של הרוכב להשיג ולהיות טוב יותר מן האחר עלול לעוור אותו לגבי מה הוא צריך לשפר. 
 
 
לכן, בכדי להתמודד עם הצד האפל של הקבוצה, ולנצל את האנרגיה החיובית לטובת דחיפה קדימה ביכולת ובתוצאות רצוי לחשוב על הפעולות הבאות: 1- דגש על רכישת טכניקה ומיומנות לפני הדגש על מהירות וביצוע.  2- בחירת קבוצת אימון אשר היא ברמת מיומנות דומה לשלך. בסיכום שתי הנקודות לעיל המרצה חברתית עובדת לטובתך כאשר המטלה פשוטה לך ברמת המיומנות. 3- אגו. פאר היצירה האנושית...בכדי להשתפר עליך לשים בצד את האגו והצורך לנצח עכשיו בכדי שתוכל לעבוד על חסרונותיך ולשפר אותם בכדי שתוכל לנצח בהמשך. 4- חשוב לזכור שגם אם זה בקבוצה זה תמיד מתחיל בך, ולכן חשיבות המיקוד בעצמך ובהווה הינה קריטית לביצוע הנוכחי.
 
הכותב הינו מאמן מנטאלי לספורטאים
בתחום פסיכולוגית ספורט
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
 
תמונות מארכיון אופניים, יחסי ציבור ובאדיבות אלעד פלטין
מאת: נבות גסול
 
 
 
Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

CCF22112016_0001.jpg

logo_jpg.jpg