top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

מכון התקנים השיק מעבדת אופניים חדשה

______________________________________________________________________________________.jpg

מאת: אבי גנאור 

מכון התקנים הישראלי השיק בתחילת השנה מעבדה חדשנית וייחודית לבדיקות אופניים. הלכנו לבדוק במה מדובר וממש הופתענו
מכון התקנים הישראלי השיק לקראת סוף  חודש ינואר 2015  מעבדה חדשנית וייחודית לבדיקת אופניים. במכון הגדירו את המעבדה החדשה המעבדה החדשה, "מהמתקדמות בעולם" וכמי שמסוגלת לבצע מבצעת בדיקות עמידה בדרישות התקנים לאופני עיר ושבילי רכיבה, אופני הרים, אופני מרוץ, אופניים חשמליים ואופני ילדים.

אז בואו נתחיל מזה שמרבית האנשים שרכבו אי פעם על אופניים סבורים כנראה שאין מה לעשות מהם עניין. מה זה בכלל אופניים ?  שני גלגלים שמחוברים ביניהם בשלדה ומונעים על ידי סיבוב ארכובה שמחוברים אליה פדלים. אז מה יש פה לבדוק? תחשבו על זה...אתם דוהרים בירידה עם האופניים שלכם ולפתע מבחינים במכשול : צינור פלסטיק שחור עבה שחוצה את המסלול שלכם. אתם לא רוכבים מהר מידי, משהו כמו 40 קמ"ש (ירידה זוכרים?)  ואז אתם עושים מה שכבר תרגלתם בעבר:  מתרוממים מעל האוכף , מעבירים את הישבן לאחור , מושכים את הכידון לכיוון החזה מכווצים את הרגליים ומדלגים עם הגלגל הקדמי באוויר מעל למכשול.  עברתם!  ועכשיו אתם נוחתים  בהצלחה אחריו, אבל אבוי, המזלג הקדמי של האופניים קורס ואתם מתרסקים. מדוע זה קורה? כיוון שהמזלג לא נוצר עבור אופניים חשמליים ששוקלים 25 ק"ג ולא מותאם לגברים ששוקלים 90 ק"ג אלא עבור נערים ונערות ששוקלים 55-70  ק"ג ואופניים ששוקלים מקסימום 13 ק"ג. ההתרסקות הזו הייתה צפויה מראש :  המנוע החשמלי  והמצבר הכבד,  בשילוב משקל גופכם לא עמדו בעומס וקרסו . מזל שלא נפגעתם. ומכאן לעיקר: את עמידות והתאמת המזלג בודקים במכון התקנים. הבנתם?   הסיפור שסיפרתי  מעלה בדוי כמובן,  אבל זכורים לי כמה סיפורים כאלה אמתיים לגמרי שנגמרו לא טוב. אחד מהם של טרי אתלטית מצטיינת מכוכב יאיר – אלופת הארץ בקטגוריית הגיל שלה - שיצאה בבוקר לרכיבת אימון  על אופני מרוץ  הממותגים שלהם שבמהלכו נשבר המזלג באופניים שלה, גרם לפציעתה הקשה והביא לפרישתה  מהספורט. והיו גם מקרים נוספים כך שדמיוני זה לא!  למעלה מימין: היבואנים צופים במכשור החדש במעבדת האופניים

 הבדיקות הן עבורנו
יבואני האופניים מתלוננים לא מעט על הקשיים שמציב לפניהם המכון התקנים  ועל עלויות הבדיקה הגבוהות ולכן מכון ושמנו את פעמנו למכון התקנים וביקשנו לצפות במעבדה החדשה ולראות כיצד נבדקים האופניים.  בינינו על מי מגן המכון? על הרוכבים לא על היבואנים ולכן אנחנו הצד המעוניין, גם אם הבדיקות מייקרות במעט את מחיר האופניים.

DSCF2618.JPG

"במעבדה החדשה לבדיקת אופניים ציוד בדיקה חדיש ומשוכלל. השימוש בציוד זה יביא לביצוע כמה בדיקות במקביל כך שזמני הבדיקה יתקצרו באופן משמעותי לרווחת הלקוחות".אומר לנו מנכ"ל מכון התקנים הישראלי, דני גולדשטין לדבריו "במעבדה החדשה מבוצעות בדיקות שונות ובהן: יכולת בלימת האופניים, תפקוד הכידון , מידות הגלגלים ועמידותם (זכור לי גם מקרה של טייס בחיל אויר  שרכב על אופניו בפלטון של אופני כביש והגלגל הקדמי של אופניו פשוט קרס באמצע הרכיבה והתפרק. התוצאה הייתה  איומה והביאה את הרוכב לבית לוינשטיין- א.ג.) . במעבדה מכשירים שכל אחד מהם עולה מאות אלפי שקלים ובאמצעותם נבדקים  גם השלדה, המזלג, האוכף, מוט האוכף  ומכלול הארכובה בעומס סטטי קבוע ובעומס "הלם" שנובע מפגיעה בתאונה". מרבית הרוכבים וגם הולכי הרגל לא עוסקים בפיזיקה , לא מבינים בתנע ולא  מודעים לכך שאופניים בתנועה פגיעתם יכולה להיות קטלנית הן כלפי הולך הרגל והן עבור הרוכב.

בהקשר זה יצוין  כי על רוב האביזרים בעלי הגלגלים,  ובהם אופניים ואופני ילדים,  חלים תקנים ישראליים רשמיים (ת"י 1117, לדרישות בטיחות לאופניים, ת"י 14765 אופניים לילדים ות"י 15194 אופניים עם מנוע עזר חשמלי). כלומר, כל מוצר המיובא ארצה מהסוג המתואר, חייב לעמוד בדרישות התקנים המפורטים לעיל.

למעלה משמאל- ככה בודקים עמידות של שלדת אופניים

עבור יבואני האופניים מכון התקנים הוא קצת קוץ במקום רגיש  שכן המכון מייקר ומעכב את מכירת האופניים שמגיעים לישראל. היבואנים מתלוננים על תקנים חדשים שצצים השכם לבקרים אבל  צריך להגיד את האמת. בעבר  חל תקן אחד ואחיד על כל סוגי האופניים שיובאו לישראל אבל זה לא הגיוני שאותו התקן יחול על אופני ספורט שמשקלם 8 ק"ג ועל אופני הרים ואופני עיר, שלא לדבר על אופניים חשמליים שעליהם פועלים כוחות גדולים בהרבה. מנהלי המעבדה החדשה מספרים כי כבר במרץ  2011 הוחלט במכון התקנים לאמץ תקנים חדשים ובראש ובראשונה את התקן האירופאי . הבעיה הייתה שבפועל התקן החדש לא נאכף עד נובמבר 2012  ושום דבר לא השתנה בפועל עד שלפתע התברר ליבואנים שהבדיקות שעשו לאופניים בעבר אינן תקיפות יותר. באירופה מאוד מקובל להבדיל בין אופני עיר לבין אופני הרים וברוב המקרים גם לא רוכבים בעיר עם אופני הרים. בישראל זה לא כך ומרבית הרוכבים  בעיר עושים זאת על אופני הרים ולכן ביקשו במשרד התעשייה והמסחר ובמכון התקנים להחיל על אופני ההרים את התקן שנדרש על אופני העיר. נשמע מסובך? זה לא כל כך מסובך אבל זה  יקר . אלא שגם כך התקן החדש עדיין לא מאושר.  במכון התקנים  לא ביצעו בעבר בדיקות יקרות לבדיקת עייפות החומר וכו...ולכן רוב הבדיקות הללו בוצעו  במעבדות בחו"ל. וגם זה יקר! היבואנים הגדולים יכולים לקבל מהיצרנים בחו"ל תעודות שהאופניים נבדקו במעבדות הכי משוכללות ולהם לכן אין בעיה אבל  יבואנים אחרים שמביאים כמויות קטנות  של אופניים בעיקר מהמזרח הרחוק מתקשות להשיג אישורי מעבדה תקפים ואמינים שיהיו מקובלים על מכון התקנים בארץ.
DSCF2629.JPG22,500 שקלים לבדיקת אופניים חשמליים

בדיקת אופניים במכון תקנים בחו"ל עולה כ2500 דולר לזוג והיבואן נדרש לשלוח למעבדה 3 זוגות  מכל דגם. מדובר בהרבה מאוד כסף  כיום מכון התקנים  הישראלי מסוגל לבצע במעבדה החדשה כמעט כל בדיקה נדרשת ולכן למרות העלות הגבוהה יחסית של הבדיקות ליבואן נוח יותר וזול יותר . הבעיה היא , אומרים לנו במכון שכמעט אף זוג אופניים שמגיע למכון לבדיקה לא כולל ב100% את כל הרכיבים שהוצהרו על ידי היבואן במסמכים שצירף ולכן מעטים מהאופניים שנבדקים במעבדה מקבלים אישור בבדיקתם הראשונה ונדרש מקצה שיפורים.

מימין אופניים שנפסלו 
כל בדיקה עולה כסף, עד 22,000 ₪ לבדיקת תקן עבור אופניים חשמליים, אבל בינינו, מה אתם הרוכבים מעדיפים, שהיבואן יעבור את  הטסט בבדיקה הראשונה או שהאופניים שלכם יעמדו בכבוד בכל מה שהם אמורים לעמוד כדי שהם יצליחו להגן עליכם מפני פגיעה. ליבי ליבי עם היבואנים אבל מבחינתי התשובה ברורה

Share

_________________________2_02.jpg

BANNER4.jpg

facebook.jpg

ofanaim_magazin199.jpgז

 
 
 
 
 
 
 
 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg