top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

מושגי ייסוד בגיאומטריה של אופני הרים

geomtry3.jpg
 צילום- אבי גנאור
בתמונות אופני ברגמונט 7.4*
גיאומטריה על פי ויקיפדיה היא ענף של המתמטיקה העוסק בצורות ובמבנים, ובהם הישויות: נקודות, קווים ישרים, עקומות, משטחים ופאונים... איך ומתי הפכה המילה חסרת השיק הזאת אשר תפקידה העיקרי לגרום לתופעות קשות של הזעה ורעד  לבן טיפש עשרה המתחנך במערכת החינוך הישראלית, לאחד ממטבעות הלשון הנפוצות ביותר במלל האופניים האין סופי? Well קוראים נאמנים זה קרה די מזמן ולא בכדי! גיאומטריית האופניים הינה אוסף המידות, החתכים והזווית של ערמת הצינורות אשר במעשה קסם הופכת לשלדת אופניים. הגיאומטריה היא האחראית והמשפיעה יותר מכל על קביעת אופי האופניים ועל ההרגשה של הרוכב עליהם. הגיאומטריה ולא החלקים היא זאת אשר תקבע אם אופניים יהיו אופני  XC, אופני קפיצות או אופני DH. יצרני אופניים עושים ימים כלילות בניסיונות למצוא את שביל הזהב אשר ישלב בין הנאה ויעילות מקסימאלית  מכל זוג אופניים אשר יורד מהמחשב ועולה על פס היצור. מאמר זה אינו מתיימר חלילה להיות ספר הוראות ליצרן האופניים החובב וגם לא כזה אשר יחשוף בפניכם את תורת הגיאומטריה כולה           (בעיקר משום שאין אחת כזאת ולמזלי לא נשארו מספיק עמודים פנויים בגיליון זה). לפניכם סקירה  קצרה ובסיסית על הגורמים העיקריים בגיאומטריית האופניים, מה תפקידם וכיצד הם משפיעים על האופניים/הרוכב.
geomtry2.jpg
 
זווית ראש (זווית צינור הראש) Headtube Angle
הזווית אשר יוצר צינור הראש ביחס לקרקע. ככל שזווית צינור הראש  תלולה יותר  האופניים יטפסו טוב יותר וההגוי יהיה מהיר יותר. ככל שהזווית תהיה מתונה יותר ההיגוי יהיה איטי יותר, הטיפוס יהיה קשה יותר. אך יציבות האופניים תשתפר בעיקר  כאשר הם מוטים מטה. זווית ראש באופני XC אופייניים תהיה סביב 71 מעלות , באופני AM סביב ה-68 מעלות ובאופני DH סביב 65 מעלות.
 
זווית צינור כיסא   Seat Tube Angle
הזווית אשר יוצר צינור הכיסא ביחס לקרקע. היא אחת מהמשפיעות המרכזיות על מיקום הרוכב על האופניים ביחס לקראנק. מיקום זה משפיע באופן ישיר על יכולת הדיווש של האופניים. ככל שזווית צינור הכיסא תלולה יותר, מתמקם הרוכב קרוב יותר לקראנק. בשל כך מתאפשר סיבוב מהיר ויעיל יותר של הקראנק ועימו ההתקדמות המהירה קדימה. זאת הסיבה שבעטייה אנו מדוושים לעיתים בעמידה על מנת לייעל את ההאצה. זווית צינור כיסא באופני XC אופייניים תהיה סביב 73 מעלות, באופני AM סביב ה-72 מעלות ובאופני DH סביב 70 מעלות.
 
בסיס גלגלים Wheelbase 
המרחק הנוצר במדידה בין שיני ציר הגלגל. ככל שבסיס הגלגלים ארוך יותר האופניים יהיו יציבים יותר ברכיבה  וקשים יותר לתמרון בייחוד במהירויות נמוכות. בסיס גלגלים צר יהיה פחות יציב במהירויות גבוהות אך יספק יכולת תמרון וסיבוב משופרת.  בסיס הגלגלים משתנה בין היצרנים השונים באופניים בעלי מטרה זהה והוא תלוי בעיקר באופיו של היצרן. באופן כללי אופני DH נמצאים בקצה אחד של הסקאלה עם בסיס גלגלים מאד רחב על מנת לייצר יציבות ואחיזה במהירויות הגבוהות להם נדרשים האופניים. בקצה השני נמצאים אופני ה-STREET בהם נדרשות יכולות תמרון מאד גבוהות. בסיס גלגלים באופני XC אופייניים במידה M יהיה סביב " 43 , באופני AM סביב ה "44 ובאופני DH סביב "45.
geomtry1.jpg
 
אורך תומכת שרשרת Chainstay Length
אורך תומכת השרשרת של אופניים משפיע ישירות על בסיס הגלגלים אשר משפיע כאמור על יכולת התמרון ויציבותם של האופניים. ככל שתומכת השרשרת קצרה יותר היא פחות נתונה לעומסי צד, לכן היא  קשיחה יותר, מדויקת יותר ומאפשרת העברת כוח פידול באופן מהיר יותר לגלגל. מעבר לכך אורך תומכת השרשרת משפיע על יכולת האופניים לעלות לאוויר, להרים גלגל, לקפוץ ולשלוט באופניים כאשר הם רחוקים מקרקע. זוהי הסיבה לאורך תומכת שרשרת קצרה  באופני קפיצות (Dirt). אורך תומכת השרשרת באופני XC אופייניים יהיה סביב "16.8, באופני AM סביב "17 ובאופני DH סביב "17.4.
 
מרווח עמידה  Standover Height
מרווח עמידה הוא ה-GAP שבין הצינור העליון ובין מפשעת הרוכב או מה שתלוי לו שם מתחת. ככול שמרווח העמידה גדול יותר הוא מאפשר תמרון נוח וקל יותר על האופניים, מאפשר שפת גוף טובה. בעבר מרווח עמידה מוגדל היה נחלתם הכמעט בלעדית של אופני קפיצות, FR וכו'. היום בעידן ההידרופורמינג המאפשר בין היתר עיוות של הצינורות מבלי לפגוע בחוזקם, כמעט כל אופניים שלא מוגדרים כאופני XC מובהקים שואפים להוריד את הצינור העליון ולהגדיל את מרווח העמידה.
גובה ציר מרכזי  Bottom Bracket Heightגובה הציר המרכזי הוא הגובה אשר נמדד ממרכז ציר הפדלים ועד הקרקע והוא מהווה לרוב את מרכז הכובד של האופניים. מיקומו של הציר המרכזי הוא חלק בלתי נפרד מאפיון האופניים. ככל שהציר המרכזי נמוך יותר  הוא מאפשר סיבובים מהירים יותר. אולם ציר מרכזי נמוך הופך את החלק התחתון של האופניים ובעיקר את הפדלים לחשופים יותר לפגיעה ממהמורות או הפרעות על השביל. יתרה מכך באופני שיכוך מלא גובה הציר הוא דינמי ומושפע מאד מעבודת המתלה האחורי. באופני DH גובה הציר המרכזי הוא נמוך מאד על מנת לייצב את האופניים ולאפשר כניסה מהירה ויציבה לתוך סיבובים (לפיהם  לרוב מוכרע המרוץ). באופני FR גובה הציר הוא גבוה באופן יחסי על מנת לאפשר מעברים חלקים מעל מכשולים. ככלל השאיפה של היצרנים היא למצוא את האיזון שבין יציבות לבין דיווש ללא הפרעות כאשר מדובר על אופניים שהם לא אופני DH או FR מובהקים. גובה ציר מרכזי באופני XC אופייניים יהיה סביב "12.8, באופני AM סביב "14.5 ובאופני DH סביב "13.5.bergmont9.jpg
 
אורך צינור עליון אפקטיבי Top Tube Length
המרחק של קו אנכי דמיוני המתעלם מצורת הצינור העליון (ראה תמונה עליונה) , אשר נמדד בין מרכז צינור הכיסא למרכז צינור הראש. המרחק משתנה בין מידות האופניים השונות ובין היצרנים והוא הפקטור החשוב ביותר להתאמת מידת אופניים למימדי הרוכב. אורכו האפקטיבי של הצינור העליון משפיע על בסיס הגלגלים, על תנוחת הרוכב ועל חלוקת המשקל על האופניים. באופני XC לרוב הצינור העליון יהיה ארוך יותר משל אופני AM באותה מידה אצל אותו יצרן היות ותנוחות הרכיבה הנדרשות שונות. לרוב צינור עליון קצר יותר  יאפשר תנוחת רכיבה זקופה ופחות קרבית  וצינור עליון ארוך יאפשר רכינה על החלק הקדמי אשר ישפר את יכולות המהירות והטיפוס של האופניים. אורך צינור עליון אפקטיבי באופני XC אופייניים במידה M יהיה סביב "23 , באופני AM בין "22.5 לבין "23.5 ובאופני DH סביב "22.
 
*פורסם לראשונה במגזין אופניים גיליון 197 על ידי אריק פלדמן (כיום weride)
 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg