top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

רעשים לא עלינו...וכיצד נפטרים מהם

17.jpgדמיינו לעצמכם תרחיש בו אתם רוכבים במקום מוכר, בסינגלים של יער בן-שמן לדוגמא. אתם מסיימים בחיוך  את אחד הסינגלים ואז, כמה רגעים לאחר מכן, בעלייה, לפתע מתחיל להישמע לו רעש מתכתי עמום מהאופניים של הרוכב ממולכם. או שמא זה הרוכב מאחוריכם או חלילה מהאופניים שלכם...? בניסיון להבין מהיכן בא הרעש, אתם מאטים, מנסים להטות אוזן, ומגלים בסוף שהקבוצה איתה רכבתם נעלמה! עכשיו, בודדים בדממת היער אתם מתחילים לדווש במרץ, מנסים להדביק את הקבוצה ואז לדאבון לבכם מסתבר כי מקור הרעשים הוא .... האופניים שלכם! 
דמיון או מציאות? כנראה שלרובנו מדובר במציאות. למי מאיתנו באמת נחסכו רעשים וציוצים מהאופניים? בסקירה זו אנסה לעמוד על מאפייני תופעת הרעשים  חוצת מגזרי הרכיבה והמרגיזה,  ודרכי ההתמודדות עימה.

רעשים מהאופניים הם ללא ספק סיוט לכל רוכב ואתגר לא קטן למכאנופן. למי מאיתנו רוכבי הכביש או השטח  לא קרה המקרה שבו ניסינו ללא הועיל לבצע חיזוק ברגים, לשמן ולגרז, והכול על מנת להיפטר מהרעש המרגיז? רעש מהשלדה או המזלג יכול בהחלט להטריד ולהשרות על הרוכב תחושת אי ביטחון וחוסר אונים. הסיבה העיקרית לכך היא שאנו רוכבים על כלי קליל ורגיש, שלא כמו רכב, אינו מבודד מהרעשים שמבחוץ.
רעש יכול בהחלט להעיד על ליקוי מסויים, אך לא בהכרח יהיה קשור לפגם או לתקלה מסוכנת.
הדוגמא הקלאסית לכך היא שלרוב, סדק בשלדה אינו מפיק רעשים. אך, מוט כסא שיושב בתוך שלדה ללא גריז יפיק רעש די מטריד. כאמור עוצמת הרעש לא תמיד מעידה על מסוכנתו. 
אני יכול לומר, כי מניסיוני כמכאנופן, מציאת רעשים באופניים היא משימה קשה מאוד אשר תלויה לרוב בניסיון נרכש ולא מעט אינטואיציה.
בשורה התחתונה רוב רובם של הרעשים, ניתנים לפיתרון. הרוכב המצוי, אשר לא בקי לחלוטין ברזי  מכונאות האופניים, יפתור את התופעה במקרה הטוב ע"י אלימינציה פשוטה אשר תכלול חיזוק וגירוז ברגי האופניים. לפעמים הרעש חמקמק ולא נפתר ע"י חיזוק ברגים פשוט, למקרים "מורכבים" אלו אסקור בפניכם שורה מקרי רעש אופייניים ודרכים לפתרונם. כל ההצעות שינתנו כאן הן בגדר המלצה בלבד. אם אתם לא בטוחים במשהו, או לא מיומנים מספיק בפירוק והרכבה של חלקים הקשורים לבטיחות, אנא, התייעצו עם מומחה.
 
18.jpgצילום:אוריאל כהן
 
שלב ראשון הפקת  הרעש.
מתי מתרחשת התופעה? האם הרעש קורה בזמן האצה? בזמן בלימה? במישור? בירידה?
בבואכם לתקן את האופניים אם בעצמכם ואם במעבדה מקצועית וודאו שהרעש קיים ונשמע היטב.  זכרו, מהירות באיתור הבעיה תזרז  את מתן הפיתרון. 
 
שלב שני בידוד מקור הרעש.
לרוב, רעשים נובעים כתוצאה מחיכוך בין חלקים. חלקי האופניים, גם אלו המוברגים בחוזקה אחד לשני, נמצאים בתנועה מתמדת. תנועה זו לא תמיד נראית לעין. לעיתים תנועה זו מתבטאת ברעש. ישנם אזורי רכיבה/אקלים אשר מזרזים את התופעה, לדוגמא, אזורי המדבר עם אדמת הפודרה הדקיקה. הפודרה מייבשת את חלקי האופניים וההברגות, וכך גורמת לרעשים המטרידים. ראשית עברו על כל ברגי האופניים וחזקו את כולם במידת הצורך. עתה צאו לרכיבת מבחן.
כדי לבודד את מקור הרעש בצעו מבחן פשוט:  רכבו על האופניים, פעם בישיבה, פעם בעמידה. הטו תוך כדי רכיבה את האופניים מצד לצד. רמז ראשון עשוי להתגלות בשעת רכיבה בעמידה. במידה והרעש לא נשמע בזמן עמידה יתכן שמקור הרעש הוא במוט האוכף. אם אכן כך, יש לגרז את לוחיות המוט ומסילות האוכף. כמו כן גירוז  המוט עצמו ימנע רעשים, ויתרה מכך ימנע היתפסות של מוט האוכף בתוך השלדה (ממומלץ בעיקר לשלדות כרומולי) לשלדות קרבון ומוטות קרבון יש גריז מיוחד, יש לעקוב אחרי הוראות היצרן.
 
אם הרעשים עדיין נשמעים, נסו בשלב זה להפסיק לפדל. הרעשים פסקו? אם כן כנראה מדובר במערכת ההינע או באחד ממיסבי השלדה. בזמן פידול, מופעל עומס פיתול חזק על השלדה, אשר בתורה, מפעילה עומס על המייסבים. במידה והם שחוקים הם ככל הנראה ירעישו.
עכשיו, כשיש בידינו מספר רמזים אפשר להתקדם לשלב הבא. רדו מהאופניים ובדקו את זרועות הקראנק. לפתו אותן בחוזקה, ונסו לפתל אותן מצד לצד. במידה ויש חופש או רעש, נסו לבצע חיזוק. מומלץ לגרז מדי פעם את בית המיסב והציר המרכזי על מנת למנוע רעשים והדבקות של ההברגות אחת בשנייה. באותה הזדמנות חזקו את וגרזו גם את הדוושות. 
אם הרעש לא מן הקראנק, נסו לדמות פידול בעזרת היד, כשיד שנייה לוחצת על הברקס האחורי או לופתת את הגלגל. אם מתגלה רעש, נסו לחזור שוב על הפעולה. יתכן ומקור הרעש הוא באוזן השלדה. פרקו את האוזן וגרזו את החלל אשר נמצא בינה לבין השלדה.  
 
רעשי שלדה:
רעשים ממיסבי השלדה (כל נקודות הצירים של המתלה כולל הבוקסות של הבולם האחורי) ניתנים לאיתור ע"י פיתול השלדה תוך כדי החזקת הגלגל האחורי ודחיפתו מצד לצד (ראה תמונה). בכדי לזהות את הציר הסורר (במידה ומדובר במתלה רב מפרקי), יש לשחרר כל פעם בורג אחר, ולחזור על הפעולה. אם באחד השחרורים (לא לשכוח להדק חזרה אם הכול תקין) הרעש נעלם, מצאתם את מקור הרעש! מיסב שחוק משמיע רעש במידה וקיים עליו עומס. שחרור הבורג המהדק אותו יגרום לרעש להעלם. במידה וגיליתם את הציר הבעייתי יש לפרק את המיסב משני צידי הציר ולהחליפם בחדשים. כמו כן לשים לב אם אין חריצים על הציר או סימני חלודה. יש לגרז היטב את הציר, ולסגור את התבריג עם לוקטייט (דבק אנאירובי). בדגמים מסוימים יש על הברגים מספר שמציין את דרגת החיזוק המומלצת. במידה וכך הוא הדבר יש להשתמש במד-מומנט, בכל מקרה מדובר על פרוצדורה לא פשוטה ועדיף להתייעץ עם מכאנופן במידה והחלטתם לבצע את הפעולה בעצמכם.
 
רעשים מריתוכי השלדה: 
צינורות השלדה מחוברים יחדיו מצידם החיצוני.  אולם, בשלדות בעלי צינורות עם עובי דופן עבה כגון שלדות אלומיניום, הצינורות הללו נושקים  אחד לשני מצידם הפנימי, לפעמים ללא חיבור. מפגש כזה יכול להפיק רעש בזמן פיתול הצינורות. רעש זה הוא ייחודי (נשמע לעיתים כמו טוסטר מתקרר). רעש זה אינו מעיד על פגם בשלדה או כשל קרב, אך מאוד מתסכל בשל  חמקמקותו .
ניתן לפתור רעש זה ע"י החדרה של שמן פישתן לכל אחד מהצינורות, באמצעות קשית. שמן זה מגיע בקלות לכל החיבורים ע"י סיבוב האופניים כמה פעמים והטייתם לכיוונים שונים. מומלץ לחזור על הפעולה של ההטיה כל כמה שעות. בסופו של דבר (תהליך של ימים) השמן מתמצק, ומסכך את החיבורים.
רעש זה הוא די נדיר אך בהחלט פתיר.
 
רעשים מהגלגלים:
רעשי גלגלים נובעים לפעמים מחישורים (שפיצים) לא מחוזקים, אשר מתחככים אחד בשני בנקודות ההצטלבות וגורמים לרעש.  יש לחזק את השפיצים ולשמן מעט את הניפלים מפעם לפעם. רעשים בזמן בלימה יכולים לנבוע מברגי רוטור (צלחת דיסק) משוחררים. רוטור עקום יכול להשמיע רעש מתכתי שנשמע כמו צחצוח סכינים. כדי לפתור את הבעיה ניתן ליישר את הרוטור.
 
חלקי שליטה
רעש מכיוון מוט הכידון (נשמע בעיקר ברכיבה בעמידה תוך כדי משיכת הכידון מצד לצד) מעיד על יובש מסוים באזור חביקת הכידון. פרקו את הכידון וגרזו שכבה דקה במקום שבו הכידון מתהדק עם מוט הכידון. את ברגי מוט הכידון סגרו בהצלבה (כמו סגירת גלגל רכב).
החזיקו את האופניים באוויר וסובבו את הכידון מצד לצד. מיסבי ההיגוי (הד-סט) עומדים בעומס אדיר ולכן, רעשים מכיוון זה יעידו  על מיסבים יבשים או בלויים.
בדקו חופש מכיוון מיסבי ההיגוי ע"י דחיפה של האופניים קדימה ואחורה בזמן לחיצה על ברקס קדמי. במידה ויש חופש, הדקו את בורג ההידוק של מוט הכידון.
רעשים מכיוון המזלג, ישמעו בזמן רכיבה ולחיצה חזקה על המעצור הקדמי. אם לא רוצים להסתכן בהיפוך קדימה, ניתן לפרק גלגל קדמי ולהפוך את האופניים. בזמן שהאופניים הפוכים, ניתן ללפות את רגלי הבולם ולנסות לפתל אותן לכיוונים שונים. רעשים מכיוון זה יצריכו בדיקה של מעבדת בולמים מוסמכת, שכן יתכן וישנו כשל בחיבור של רגלי הבולם לראשו.
 
ואחרון חביב: שמנו את השרשרת! שרשרת יבשה משמיעה רעשים איומים!!!
 
הכתבה המלאה פורסמה לראשונה במגזין אופניים
 
 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg