top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

LE טור דה-פראנס 2014 – עכשיו עוד הכל פתוח

20140628187_froome_002.jpg

מאת: אייבי גילת
המהדורה ה-101 של הטור דה פרנס 2014 שתיפתח ביום שבת ה-5 ליולי ותסתיים ב-27 לחודש תעמוד השנה בצל המאני טיים של משחקי המונדיאל שנכנסים דווקא עכשיו  לשלב ההכרעה בברזיל. לנו זה לא ישנה דבר! אנחנו בטור וליבנו עם הרוכבים והקבוצות. וזה מה שהולך לקרות:

השנה ישנם מספר אלמנטים שמייחדים את הטור דה פראנס:

1.  זו הפעם הרביעית בתולדות הטור דה פרנס  שיש בו קטעים שהטור מתחיל בבריטניה ( בשנים 1974, 1994, ו-2007). וזו הפעם הראשונה בתולדות האירוע שיותר מ-2 קטעים מתוך ה-21 קטעים בסה"כ נערכים על אדמת בריטניה ומחוץ ליבשת.

2.    לראשונה, ייטלו השנה גם נשים חלק בטור דה פרנס וזה יקרה בקטע האחרון שמסתיים בשדרות השאנז אליזה שם הן תרכבנה כמה שעות לפני הגעתו של פלוטון הגברים.

3.    548 הק"מ שהרוכבים יעשו על אדמת בריטניה (מתוך  3656 ק"מ בסה"כ) בשלושת השלבים הראשונים אינם פשוטים כלל עיקר. פרופיל הקטע השני על 198 הק"מ שלו מזכיר יותר מרוץ קלאסי. עם כמעט 3,000 מטר של גובה מצטבר, עליות חדות ותלולות, וירידות בכבישים צרים ומפותלים הסכנה לאבד את הטור במיוחד לרוכבים הפייבוריטים  כבר בהתחלה היא הפעם יותר ממוחשית. 

4.    השנה הטור דה פרנס מוקדש לציון 100 שנה למלחמת העולם הראשונה. כך יבקרו הרוכבים באתרים הקרובים לאזורי הלחימה ובשדות הקטל של ימי הנחיתה באזור החוף הצרפתי בנורמנדי.

5.    בקטע החמישי באזור בלגיה עובר מסלול הטור דה פרנס על 9 קטעי "פאבה" אבנים משולבות שבדרך כלל מאפיינות את מרוצי האביב. רכיבה על הקטעים הללו דורשת מיומנות עצומה ומיוחדת, וכל תקלה טכנית, או פיצול בפלוטון יכול לגרום לאובדן מיקום מכריע.

6.    סר ברדלי וויגינס "ויגו" מי שניצח את הטור דה פרנס ב- 2012 ואלוף בריטניה 2014  בנג"ש לא ישתתף בטור. הסיבה הרשמית היא שהוא איננו בכושר תחרותי, אבל מאחורי הקלעים של קבוצת סקאי הבריטית התנהלה בחודשים האחרונים אחת הדרמות הגדולות  וחילוקי דעות בינו לבין פרום ומנהלי הקבוצה בשאלה מי יהיה הרוכב המועדף של הקבוצה ומי "יעבוד עבור מי" , בקבוצה העדיפו את פרום וזה מה שגרם לוויגינס להודיע רק לפני שבוע שהוא לא משתתף.

map_home.jpg

כאמור פתיחה כל כך קשה של הטור דה פרנס לא נראתה כבר שנים. בדרך כלל יש קטע של פרולוג, או מרוץ נגד שעון קבוצתי. השנה הטור מתחיל ישר בקטע שטוח שמתאים לקבוצות המאיצים. עבור הרוכבים הפייבוריטים העניין המרכזי לפחות עד יום המנוחה הראשון בבסנסון אחרי 10 קטעים יהיה הישרדות. איך שהדברים נראים לפחות ממבט ראשון הרי שהצרוף של פלוטון עצבני, מסלול צר וטכני, וגורם מזג האוויר (גשם ורוח) בקטעים הראשונים של טור דה פרנס 2014 הוא מתכון כמעט בטוח להתרסקויות ולהוצאת רוכבים משמעותיים מהמשחק בשלב מאוד מוקדם.

הקליקו כאן לצפות במה שמבטיחים לנו המארגנים 

ניחוח בינלאומי
להבדיל משנים קודמות בו החל הטור בפרולוג קצר נגד השעון, השנה יכלול הטור רק קטע אחד נגד שעון , קטע אישי אחד באורך של 54 ק"מ וזה יקרה רק יום אחד לפני הסיום המתוכנן בשדרות השאנז אליזה בפאריס.מדוע?  אולי כדי לתת צ'אנס אחרון ל"שענים" להשפיע על זהות המנצחים.
198  רוכבי הטור דה פרנס יעברו במהלך האירוע דרך ארבע  מדינות והן בריטניה, בלגיה, צרפת  וספרד . הטור יכלול  9 שלבים שטוחים, 5 קטעי טיפוס  מסדר גודל בינוני,ו-5  קטעי טיפוס גבוהים. חמישה מהקטעים  יסתיימו  בפסגת הרים, ובסה"כ 3,656 ק"מ. מדובר  בטור הארוך ביותר מאז שנת 2006.

cav_001.jpg

 

 

 

 

 

על  הדרך:

הפרק הראשון– מיום שבת ה- 05/07 ועד יום שני 14/07 שהוא יום הבסטיליה יום העצמאות של צרפת. בשליש הראשון  10 קטעים שרובם שטוחים שמתאימים לקבוצות המאיצים. לקראת סוף הפרק הראשון יאלצו הרוכבים להתמודד עם הרי הווז' ובמיוחד בקטע העשירי  שיערך בחבל אלזאס ומסתיים על פסגת ההר.

יום המנוחה הראשון- ביום שלישי 15/07 בבסנסון.

הפרק השני– מיום רביעי 16/07 ועד יום ראשון 20/07. בפרק זמן הזה יערכו הרוכבים ביקור קצר בהרי האלפים.

יום מנוחה שני- ביום שני 21/07 בקרקסון.

 הפרק השלישי– מיום שלישי 22/07 ועד הסיום בפריס ביום ראשון 27/07. השליש האחרון של הטור הוא בעל דרגת קושי עליונה כאשר ביום שלישי יערך הקטע הארוך ביותר בטור השנה 237 ק"מ אורכו מקרקסון לבנייה דה לושון שבהרי הפירנאים. 3 קטעים בהרי הפירנאים יעשו את הדילול הסופי בטופ 10 והקטע הלפני אחרון הוא כאמור המרוץ הנגד השעון היחידי השנה בטור  2014.   

Tour_Diablo_01.jpg

אחד הדברים המעניינים בטור דה פרנס 2014 מבחינת המסלול הוא היחס שבין קטעי הסיום בהרים לעומת קטעי הנגד שעון האישיים. מסקר שנערך ניתן לראות בבירור שזוהי הפעם השנייה ב-15 המהדורות האחרונות שיש כל כך מעט ק"מ של מרוץ נג"ש (הפעם האחרת היא בשנת 2011). לעומת זאת רק בשנת 2002 היו 5 קטעים שהסתיימו על פסגת הר. המשמעות של הנתונים הללו היא ברורה: הציבור מעוניין ביותר מאבקים הרואים בהרים בין הרוכבים המובילים ופחות בקטעי הנג"ש שעל פניו הם החלק הפחות מעניין של מרוצי האופניים.

הפייבוריטים

קריס פרום  (קבוצת סקאי)-אלוף הטור דה פרנס 2013 מגיע לטור דה פרנס כשהוא מוכה וחבול תרתי משמע אחרי מרוץ הקטעים היוקרתי קריטריום דה דופינה.  יחד עם זאת כדאי לזכור שאת שני הקטעים הראשונים במרוץ האחד כנגד השעון והשני בסיום קטע בעליה הוא ניצח בצורה מרשימה את יריבו הגדול אלברטו קונטדור. אין ספק שהדרך לניצחון בשדרות השאנז אליזה בטור של 2014 עוברת דרך פרום. בגיל 29 עם קבוצת סקאי החזקה שעומדת מאחריו הוא המועמד הטבעי לניצחון. בכלל בכל המפגשים האחרונים בינו לבין אלברטו קונטדור במרוצי הנג"ש הייתה ידו של פרום על העליונה. עליונות זו הרימה לא מעט גבות וספקנים רבים שאלו את עצמם ואת קוראי המגזינים מה סוד העליונות של פרום, האם הוא נוטל סמים והאם השימוש שהוא עושה במשאף הונטולין  הוא חוקי למרות האסטמה ממנה סובל הרוכב.

גם העובדה שקריס פרום התפרק לגמרי בקריטריון דופינה ולא סיים בטופ 10 מותירים תהיות לגבי יכולתו לשחזר את הצלחתו מהשנה הקודמת. הסכסוך הלא מתוקשר עם סר ברדלי וויגינס, ההתעסקות בבריאות שלו, ובעיקר היכולת הלא משכנעת שהוא גילה לאורך העונה מעלות ספקות. . קריס פרום הוא בן 29, ובשיא כוחו כרוכב של גרנד טורים, ומהבחינה הפיזיולוגית וגם המנטאלית הוא הוכיח שהוא רוכב לעילא ולעילא. הכול תלוי בו. הוא מסוגל להתמודד עם יריביו בעליות התלולות ביותר של הטור דה פרנס ובמידה והדברים יגיעו למרוץ הנג"ש האחרון בטור אין ספק שהוא הרוכב המהיר ביותר מבין חבורת הפייבוריטים. הכול תלוי בפתיחה של הטור וביכולת שלו לשרוד את הקשיים של 10

______________2.jpgהקטעים הראשונים הבעייתיים.

אלברטו קונטדור (קבוצת טינקוף סקסו בנק)

הרבה מאוד מים זרמו בנהר הסן מאז אותה תקרית אומללה שבה קונטדור הואשם בלקיחת חומרים אסורים או כפי ידועה בשם "הבשר הנגוע". קונטדור מודל 2014 הוא אדם אחר כך הודה הדירקטור ספורטיף של קבו טינקו; סקסו בנק ביארן ריס. אימוני הגובה שהוא ערך באיים הכנרים עשו את שלהם ולמעשה בכל מרוץ קטעים אליו זינק השנה קונטדור הוא סיים על הפודיום או כמנצח או במקום השני. קונטדור ניצח את טירנו אדריאטיקו ואת המרוץ של חבל הבאסקים וסיים שני בוולטה אלגרב, וולטה קאטלוניה, ובקריטריון של דופינה. מקבץ מרשים לכל הדעות. קונטדור הוא גאון על שני גלגלים. הוא רוכב אגרסיבי, תוקף את יריביו במקומות בלתי צפויים, ומנצל את חולשותיהם. המאבק הגדול יהיה בינו לבין קריס פרום. לרשותו עומדת השנה גם קבוצה חזקה. קונטדור חייב יהיה לתקוף את פרום בכל הזדמנות שתהיה לו כדי להכריע את המאבק ביניהם עוד לפני מרוץ הנג"ש שנדחה לקטע מספר 20. קונטדור צריך להיות גם מודע לכך שישנם לא מעט רוכבים שמקווים לכך שהוא יהיה עסוק במאבק שלו נגד  פרום כפי שקרה בקריטריון דופינה כדי "לגנוב" ניצחונות פה ושם. הדרייב הכי גדול של קונטדור הוא עדין להוכיח לכל העולם שהם טעו לגביו בנושא לקיחת החומרים האסורים. וכך בגיל 32 עם הניסיון הרב והיכולת הפיזיולוגית הפנומנאלית שלו, קונטדור הוא בהחלט מועמד ראוי לנצח את טור דה פראנס 2014.

ויצ'נזו ניבאלי (קבוצת אסטנה)
הרוכב הסיציליאני בן ה-29 יגיע לטור דה פראנס כאלוף איטליה למרוצי כביש. זה אולי פיצוי יחסי על העונה הלא כל כך טובה שעוברת על מנצח הג'ירו מהשנה שעברה. בכלל ב-4 השנים האחרונות ביסס את עצמו ניבלי כאחד מרוכבי הגרנד טורים הטובים בעולם. עם 3 הופעות על הפודיום בג'ירו (ראשון בשנה שעברה, 2010 (3), 2011 (2) ). מקום שלישי בטור דה פרנס של 2012 וניצחון בוואלטה דה ספניה ב- 2010 כמו גם מקום 2 בשנה שעברה. בכלל ב-2010 וב-2013 ניבאלי עמד על הפודיומים הן בג'ירו והן בוואלטה. הוא רוכב מאוד חזק. מתאבד בירידות ובעל שליטה טכנית מציינת באופניים.
ביום טוב כאשר הדברים מסתדרים לו קשה מאוד לשבת על הגלגל שלו. הוא רוכב מאוד אגרסיבי שלא מהסס לתקוף את היריבים שלו בכל הזדמנות כולל במרוצים קלאסיים בהם הוא נוהג להשתתף. מעניין מאוד לראות כיצד הדברים יתפתחו עבור ניבאלי בטור 2014. כאחד שעמד על הפודיום הוא יודע בדיוק מה צריך לעשות כדי להיות שם. לעומת זאת השנה התוצאות שלו מראות שהוא מגיע לטור דה פרנס בכושר הרבה פחות טוב מהשנים הקודמות. אין לו בהרים את יכולת ההאצה שיש לקונטדור או לפרום. הוא מסוגל לרכוב בקצב גבוה אבל אחיד. במידה ולא יהיה בין 5 הראשונים זו בהחלט תהיה אכזבה גדולה עבורו שכן את כל תוכנית האימונים השנה הוא כיוון כלפי הטור דה פרנס. הסטטיסטיקה של רוכבים איטלקיים שמופיעים ב"גרנד בוקלה" (כך נקרא המרוץ בצרפתית) איננה טובה. הרוכב האיטלקי האחרון שניצח את הטור דה פרנס היה מרקו פנטני המנוח ב-1998. לכן המסקנה הבלתי נמנעת היא שצריך לקרות משהו יוצא מהרגיל כדי שניבלי ינצח את הטור דה פרנס השנה.

אלסנדרו וולוורדה (קבוצת מוביסטאר)
בגיל 34 מגיע "הנסיך" הספרדי לטור דה פרנס כאחד הפייבוריטים. לאחרונה זכה באליפות ספרד למרוצי נגד שעון 2014. האם יגשים סוף סוף הכישרון הספרדי העצום את הכישרון שטמון בו?. הסטטיסטיקה אומרת שלא. המיקום הטוב ביותר שלו בטור דה פרנס היה ב-2007 כשסיים חמישי. שנה שעברה הגיע שמיני. לא ברור מדוע אבל משהו תמיד משתבש לו בטור דה פרנס. הוא רוכב מאוד מוכשר עם תוצאות פנומנאליות באליפויות עולם, מרוצים קלאסיים ומרוצי קטעים קצרים. אבל משהו בטור דה פרנס פשוט לא מתחבר לו וחבל. הוא יכול לסיים בטופ 10.

לסיכום
ניתן לומר כמעט בוודאות שהקרב העיקרי הולך להיות בין קריס פרום לאלברטו קונטדור. כל דבר אחר ייחשב להפתעה מאוד גדולה. בשנתיים האחרונות אנחנו עדים לתחילתה של שושלת בריטית. קודם כל היה זה סר ברדלי וויגינס שניצח לראשונה ב-2012 את הטור דה פרנס. שנה אח"כ ניצח קריס פרום. האם זו הולכת להיות עוד שנה שהחולצה הצהובה הולכת לבריטניה?  האם האימפריה תחזור ותכה גם בפעם השלישית?. רוב הסיכויים הם שאכן זה מה שיקרה. לאלברטו קונטדור יש כמובן תוכניות אחרות והוא מתכוון לנסות ולקלקל את החגיגה הבריטית.  כללית זה טור דה פרנס בעל דרגת קושי עליונה, כאשר יכול מאוד להיות שאחרי שבוע ימים לא יישארו בכלל רוכבים פייבוריטים. מילת המפתח היא הישרדות. כולם מכירים את הכלל האומר "אי אפשר לנצח את הטור ביום אחד אבל בהחלט ניתן להפסיד אותו". עבורנו אוהדי הענף יוצא שישנה חפיפה מסוימת בין שנים שאירועי הספורט הכי מתוקשרים בעולם: המונדיאל והטור דה פרנס. כך שבמידה מסוימת החגיגה שלנו נפגעת. מה לעשות זה סוג של מס שאנחנו צריכים לשלם פעם ב-4 שנים. אבל ברגע שיגמר הכדורגל בברזיל נחזור לחגיגה האמיתית בצהוב בשדרות השאנז אליזה. ועם שבוע שלישי כל כך קשה יש

 הטור דה פרנס 2014 במספרים
בהחלט יש  למה לצפות  ש"הפתיחה הגדולה" בלידס כבר תחל. אני כבר מתלהב

על  המרוץ

198 רוכבים 22 קבוצות ו-300 אנשי צוות.

על המסלול

3656 ק"מ ב-21 קטעים ב-4 מדינות דרכן עובר הטור ו-662 ערים ועיירות

על שיירת הקראוון

170 כלי רכב ו-600 אנשים

על הצופים שלצד הדרך (ב-2013)

12 מיליון צופים, מ-38 מדינות, 6.5 שעות נוכחות בממוצע לצד הדרך

על הארגון

100 חברים מוועדה המארגנת את הטור, 280 עובדים זמניים, 1450 מיטות שנשמרו עבור המארגנים והקבוצות מדי יום

על הטיפול רפואי

10 רופאי חירום, 1 אחות, 6 אמבולנסים, 2 מכוניות לעזרה ראשונה דחופה, 1 משאית עם ציוד רנטגן

על האבטחה

47 אופנועני משטרה

13 קציני משטרה

14,000 ג'נדרמים ו-9000 שוטרים ממונעים

על שידורי טלוויזיה

משודר ב-190 מדינות

90 שעות שידור בלייב

3.5 ביליון צופים בכל רחבי העולם

 

... SEE YOU THEN.......במוצאי שבת זה מתחיל

 

Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg