top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

אבאלה בוא לפאמפטרק פארק

בעיריית כפר סבא סיימו לא מכבר את בנייתו של פארק הפאמפטרק הראשון שנחנך על ידי ראש העיר בפארק העירוני  הממוקם במזרח העיר,  וגם בהוד השרון מתהדרים באחרונה בפארק פאמפטרק משלהם. כל זאת  כשנה ומחצה לאחר שהושלמה בהרצליה בנייתו של הפארק העירוני הגדול והמושקע ביותר באזור השרון. בשטח הפארק, בין המסלולים והמתקנים המושקעים, נסללו  גם שבילי אופניים מושקעים שהופרדו פיסית ממסלולי הריצה וההליכה אבל  מה שמייחד בעיקר את הפארק העירוני של  הרצליה הם שני מסלולי הפאמפ טרק המושקעים שהוקמו במקום עבור רוכבי האופניים, ילדים ובוגרים כאחד.

 מאת: אבי גנאור 
 
pumptrack3.jpg
הפאמפ טרק שהוקם בפארק העירוני של הרצליה אינו היחיד ובוודא שאינו הראשון שהוקם בישראל.  בשנים האחרונות הוקמו בארץ  כמה וכמה פארקים דומים, ובהם כאמור בהוד השרון, כפר סבא, בנס ציונה, בעין חרוד, בבית מחסה לנוער בסיכון שבנוף ים, בצפון נתניה ועוד.. נראה שהטרנד  החדש הולך וכובש לו עדת מעריצים , הן בקרב מתכנני הפארקים העירוניים בישראל והן בקרב רוכבים בכל הגילאים, שחלקם מוכן לנסוע שעתיים שלוש  ביום חופש כדי לתפוש  רכיבה  איכותית ומיוזעת של כמה שעות במסלולי הפארק. 
 
 כמה יזמים מקומיים  (כל אחד בנפרד) התמחו בבניית תשתיות של פארקי אופניים בישראל  ובהם: יפתח סהר מחברת "אולרייד" , אמן בניית מתחמי ומסלולי רכיבה לאופניים, עירא שמש  מחברת גאמפ-אפ שגם עוסק בארגון והפקת אירועי רכיבה ובועז גורן מחברת  "עז הרים"  והם  מתחרים זה בזה במכרזים שמתפרסמים בשנים האחרונות ברשויות המקומיות. עלות הקמתם של ה"פאמפ טראס פארקס" מוערכת במאות אלפי שקלים לכל פארק תלוי כמובן בשטחו , מיקומו ובתשתית הייחודית הנדרשת.  
 פארק האופניים החדש בהרצלייה  הוא הגדול בישראל. שטחו כ 5.4 דונם והוא כולל כאמור שני מסלולים  בשתי רמות קושי שונות ו -10 מתקני מיומנויות לימודיים המשולבים בשביל היקפי התוחם את גבולות הפארק. הפארק גם משולב בפיתוח נופי ומדשאות, תאורת לילה, שילוט, ברזיות, ספסלים ואזורי ישיבה מוצלים לקהל.  
pumptrack4.jpg
 
מיקום הפארק אינו מקרי והוא תוכנן בקפידה לא רחוק מתחנת הרכבת. כבר בכניסה הראשית ניתן לחנות בקרבת המסלולים והכניסה עוברת דרך בית קפה המשקיף לפארק האופניים. מהכניסה למסלולים אפשר לבחור לאיזה מסלול להיכנס ולעבור בין המתקנים, 
מנגד אפשר לשבת על  הדשא בגבעת התצפית החולשת אל הפארק ולצפות בבני הנוער המפליאים לפמפם. מדוע לפמפם? משום שבמסלולי הפאמפ טראקס -וזה הייחוד שלהם- משתדלים שלא להשתמש בפדלים  כלל וכלל אלא תופשים תאוצה קטנה ולאחריה 
מנצלים  את העליות והקטנות את השיפועים והזויות של המסלול כדי להגבר את התאוצה ואת המהירות תוך העברת מרכז הכובד מצד לצד.  "מדובר בספורט קשה ומייזע אך מהנה שמאפשר לך לייצר מאמץ של שלוש שעות רכיבה בשטח בשעה אחת על המסלול"  אומר לי 
בן כהן , רוכב צעיר כבן 22 מנהריה שפגשתי בפארק. לדבריו, הוא תפש יום חופש והגיע ברכבת עם אופניו להרצליה במיוחד וזאת "משום שהרכיבה בפאמפ טרק לא רק שמהנה מאוד אלא גם מסייעת לי לשפר את השליטה באופניים ואת היכולת הטכנית שלי כרוכב".
 
pumptrack6.jpg
בועז גורן, מחברת עז הרים שבנתה את הפארק בהרצליה, מסביר מהו  בעצם הפאמפ טרק:
" מדובר בממסלול  מעגלי קצר שבו הרוכבים נדרשים להפעיל את גופם ("לפמפם") על מנת לרכוב במהירות וללא דיווש.  מבחינה ספורטיווית , היתרונות לרוכב באים  לידי ביטוי בפיתוח קואורדינציה, זריזות, שפת גוף, זרימה בשטח על מכשולים, אימון אנאירובי, 
תרגול שרירי פלג גוף עליון, תרגול כוח מתפרץ (ספרינט).
מבחינת הקהילה, מדובר במתקן שפועל בלב היישוב, במתחם הפנאי הקהילתי, והמסלול מהווה אבן שואבת לאוכלוסיית הרוכבים ומשפחותיהם והופך, לצד מתקני הספורט האחרים לקהל הרחב, מוקד פעילות חברתית-ספורטיבית ואטרקציה תיירותית.  
ניתן לקיים עליו אירועים ותחרויות ולמשוך אליו הדרכות ומפגשי חוגי אופנים, או לצאת ממנו, לאחר חימום קצר, למסלולי רכיבה באזור.  בשל שטחו הקומפקטי המסלול מתאים ביותר להקמה בפארקים קיימים, גנים ומרכזי קהילה ומשתלב בנוף המתחם באופן אסתטי ואטרקטיבי, המותאם גם לצפייה ע"י קהל ."
pumptrack2.jpg
בחו"ל מתייקמות תחרויות ספורטיביות בפאמפ טרקס  שבהם משתתפים רוכבים עם אופניים חסרי שרשרת. הרוכבים עובדים רק עם הגוף ומתחרים זה בזה על זמני הקפת המסלול או בזוגות אבל בישראל הפעילות הזו היא רק בתחילתה.  אנחנו נתקלנו בחו"ל במסלוולי פאמפ-טרק מודולריים נויידים  מעץ שמספקים פתרונות מיידיים ומהנים מאוד באירועים  גדולים אך בניית הפאמפטרק קבוע אינה פשוטה או זולה. היא מחייבת תכנון אדריכלי  ואישורי בניה כדי שהמתקן יתאים לצרכי המשתמשים בכל 
רמות הרכיבה, עמידות לאורך זמן ובתנאי מזג אוויר משתנים תוך חשיבה על תחזוקה מינימאלית.  מצד שני המסלול חייב גם להיות  בנוי מבנוי מחומרים רכים,ובטוחים לשימוש  ולכן המסלול מורכב בד"כ מתערובת אגרגטים וחומרים מייצבים בטכניקה שמקנה  לו 
עמידות בשימוש ובמזג האוויר תוך שמירה על אופי וגוון טבעיים.   בנוסף, מדגיש גורן, אנחנו גם חייבים לייצוב המדרונות של המסלול בעזרת צמחיה שמסייעת לנו לשימור מפני ארוזיה לאורך זמן ותורמת לבטיחות ולאסתטיות  של המתחם.  
כמה זה עולה? פאמפ טרק בסדר גודל שהוקם בהרצליה יעלה כ-300,000 ש"ח. אבל מה שחשוב זו לא ההוצאה אלא השימוש שנעשה בה ולכן למיקום יש חשיבות רבה ועובדה היא שהמסלול בהרצליה מהווה אטרקציה ומוקד משיכה לילדים ונוער. יחד עם זאת, , הוא  
גם מתאים לרוכבים בכל הגילאים והרמות. ניסננו  לפמפם  עם אופני הכביש (ללא בולמי זעזועים) על המסלול המתעקל וכבר לאחר שני סיבובים ירדנו ממנו  מתנשמים בכבדות עם שרירים זועקים  ודואבים אבל הילד שבנו עלץ בשמחה כי זה היה מאוד משעשע ומהנה.   נראה שמסלולי הפארק יכולים  לשרת רוכבים ורבים קהל במגוון רמות. אנחנו התרשמנו גם ממסלול המכשולים המיוחד שהוקם לצד מסלול ה"פמפום" משום שהוא מאפשר 
לרוכבים פחות מיומנים ובעיקר לילדים ולנוער להתאמן במעבר מכשולים ולרכוש מיומניות רכיבה שיעזרו להם ללא כל ספק ברכיבת שטח  אך גם ישפר את  יכולתם ברכיבה בעיר בעיר.
שאלנו את גורן האם נפצעים כאן בפארק של הרצליה וגורן משיב בדיפלומטיות:  מאופנייים נופלים. זו טיבה של רכיבה ובוודאי של רכיבה אתגרית או ספורטיבית אבל על פציעות של ממש לא שמעתי. סביבת המסלול גם מסייעת במניעת פציעות. היא רכה יחסית לאספלט. המסלול בחלקו גמיש, וגם המדשאות מסביב סופגות את הנפילות, במידה ויש כאלה.
pumptrack1_1.jpgיצויין כי לפני  כשנהו מחצה השלימה גם עיריית נס-ציונה האת הקמתו של  מתחם רכיבה מקצועי בחורשת האקליפטוס במזרחה של העיר וגם היא מזמינה את קהל רוכבי האופניים בארץ  ליהנות  מרכיבה בפארק פאמפ טרק ציבורי - ללא תשלום.  "המתחם שנחנך  שם משתרע על פני שטח של שני דונם והרוכבים שחפצים לרכב במתחם יוכלו לעשות זאת   כמו חבריהם בהרצליה בחינם. את היוזמה להקמת הפרוייקט לקחו על עצמו ראש עירית נס-ציונה יוסי שבו, מנהלת מחלקת גנים ונוף אלה לשם ונתי בורה, עובד המחלקה- שלושתם  חובבי רכיבה נלהבים. הפרוייקט  מומן ע"י העיריה ומנוהל ע"י חברת ג'אמפ אפ, של  עירא שמש  שמקדמת בניית מתחמי רכיבה מקצועיים ברחבי הארץ . את מתחם הפאמפ אפ בעין חרוד בנתה חב' עז הרים, בניצוחו של האדריכל ארז לוטן. המתחם נתרם ע"י הסוכנות היהודית ומועצה אזורית הגלבוע.  כן ירבו!
הקליקו כאן כדי לצפות בסרטון וידאו שילמד אתכם לרכב נכון בפאמפטרק:
 
 
 
 
 
 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg