סובב רמות מנשה

במרחק שעה נסיעה מת"א, ממוקם לו אחד מאזורי הרכיבה האהובים עלי – רמת מנשה.

מדובר באזור המאופיין בגבעות עגולות וחשופות בעונה זו של השנה, מעט מים בערוצים הראשיים, יער אורנים נטוע בחלקים שונים של השטח וגם אקליפטוסים, מספר תצפיות פנוראמיות מרשימות וגם – מערכת הולכת וגדלה של סינגלים זורמים ומהירים, רובם לא טכניים מידי. כשריח הסתיו באוויר, ואפשר כבר לצאת לטיול אמיתי באורך מלא, טיול החודש לוקח אותנו לסיבוב מקיף באזור המדהים של רמת מנשה. טיול שמביא מהכל, נפח, עליות, ירידות וסינגלים זורמים, נוף פתוח ורכיבה על רמה המאפשרת תצפית רחוקה, מעיינות עם מים טובים והרבה כיף.

מעט על האזור
רמת מנשה, נחלתו בעבר של שבט מנשה, היא רצועת גבעות המפרידה בין חלקו הדרומי של רכס הכרמל, למורדות הצפוניים של השומרון. הרצועה תחומה בין ואדי ערה, ואדי מילק, עמק יזרעאל ובקעת הנדיב.

גובהה הממוצע של רמת מנשה הוא כ 250-מטר מעל פני הים ושיאה בגבעה 400 מטר. רמת מנשה מאופיינת במסלע קרטוני – גיר רך שהמסתו במים קלה והוא נותן לאזור את מראהו המעוגל והמדרונות המתונים.

ברמת מנשה מעיינות רבים ואף מספר נחלי איתן כדוגמת נחל השופט, והנחלים דליה וקיני. ריבוי המים והמעיינות קשור לכמות המשקעים הרבה שיורדת באזור זה ומסלע מחלחל (קרטון) הנשען על מסלע אטום (חרסית).

בעבר הייתה רמת מנשה מכוסה ביער אלונים וחורש טבעי.  כריתה מקיפה לצורך הסקה ודרישה לפחם עבור רכבות המשטר הטורקי, הביאו לחיסול היער והיום עומדות הגבעות קרחות. בשטח רעייה מוגברת של בקר וחלק מהשבילים הטובים לרכיבה הם תוצר של הבקר המסתובב בשטח.
קק"ל הכשירה דרך נוף העוברת בפארק מנשה, אורכה כ- 27 ק"מ והיא מחברת את יחידות הנוף של האזור בשביל כורכר רחב, נוח לרכיבה ואפשרי גם למעבר של רכב.

מסלול הטיול מתחיל ומסתיים ברחבה הסמוכה לכניסת הישוב עין העמק  –  מושב שהוקם בשנת 1944 בידי עולים כורדים. מסלול הטיול שלנו עובר לאורכו של נחל שלף , נבקר בעין דמומית ובעין מחוללים,  בהמשך נרד לנחל דליה ונעלה בערוצו. נבקר בנחל השופט ובחוות השלום ומעט לפני סיומו של הטיול נתרענן בעין ריחנייה , מפל קטן זורם ובריכת שכשוך קרירה.

סיפור הדרך
נחנה את הרכבים 300 מטר דרומית לכניסת הישוב עין העמק,  במפגש של כביש 677 עם סמ"ש אדום. נצא ברכיבה צפונה על האספלט ומייד מערבה בשביל עפר.
 לאחר 300 מ', על גבול מטע זיתים השביל מתעקל דרומה, גולש בתלילות וחוצה ערוץ עמוק לאחר 500 מ' ואחריו טיפוס מתון דרומה עד למפגש עם שדרת ברושים התוחמת מטע סמוך לכיפה 254.

על גבול הברושים מקיפים ממערב בחלקו הצפוני של המטע,  השביל מתעקל דרומה ופוגש את הכביש המוליך אל קיבוץ רמות מנשה.  פונים ימינה בכביש, ולאחר רכיבה של 800 מ' דרום מערב בכביש, פונים שמאלה בדרך עפר )הראשונה משמאל).
תחילתה של הדרך במגמת עליה מתונה ומימין מתחם בקר וקרון של אנשי הבקר.  מיד מתחלפת המגמה לירידה תלולה אל ערוץ קטן סביבו שרידי התיישבות,  עצי צבר ובוסתן. השביל מטפס דרומה וגולש שוב אל ערוצו הראשי של נחל שלף. כאן אנו פוגשים בוסתן קטן ובו מספר עצי תאנה המניבים פרי קטן אמנם,  אך מתוק וטעים.  פונים מערבה בשביל שבתוך הערוץ ומייד מתפצלים לרחבה היורדת ימינה אל הפטל שבערוץ נחל שלף ובמרכזה של הרחבה מעבר בפטל אל עין דמומית – מעיין מקסים ושופע. מי המעיין גולשים מצינור אל בריכת שכשוך חפורה באדמה.  מקום מוצל וקסום, המזמין למנוחה ראשונה.

מעין דמומית אנו עולים חזרה לשביל המסומן כחול,  מסלול נחל שלף , ועם הערוץ אנחנו רוכבים לאורך נחל שלף 2.1 ק"מ, עד לעין מחוללים. עין מחוללים הוא מקום קסום בין איקליפטוסים, והמים העומדים ועליהם קרום ירוק מייצרים מראה סוריאליסטי.  חוצים את נחל שלף בסמ"ש כחול עוד  2 ק"מ עד למפגש על נחל דליה.

כאן אנו פונים מזרחה ובמקביל לערוץ דליה מטפסים מזרחה לאורך 3.8 ק"מ בטיפוס הולך ומתגבר שסיומו טכני וקשה בקטע השביל העוזב את הערוץ ועולה על השלוחה דרומית לקיבוץ דליה, עד לכביש גלעד-דליה.

חוצים את הכביש מזרחה בציר העובר לאורך שדרת ברושים מזרחה אל אזור הלולים של עין השופט.  מזרחית אנו רואים אנטנה בולטת, על נ"ג   274 ופנינו במגמה אליה. השביל הראשי מושך לאורך  2.4 ק"מ, חלקו הראשון לאורך הברושים התוחמים מטע וחלקו השני כורכר התוחם מחפורת שהיא תוצאה של מתחם הלולים של עין השופט . השביל מסתיים בחלקו החיצוני של השער הדרומי בעין השופט לאחר 2.4 ק"מ וכאן אנחנו פונים ימינה בדרך רחבה מאוד שנפרצה על משטח קירטון.

הדרך גולשת לאורך 800 מ', חוצה קו מתח ואנחנו ממשיכים עימה עוד300 מ'  שטוחים, עם מגמת טיפוס קלה ופונים ימינה. מייד אחרי הפנייה ימינה נחפש סינגל שמתפצל שמאלה ונטפס בו לאורך 1 ק"מ, עד לקו הרכס, עליו נזהה מקבץ חרובים. נחבור אל הדרך הראשית העוברת על קו הרכס ועימה נמשיך מעט מזרחה ונפגוש את שביל הכורכר הראשי, סמ"ש כחול.

נפנה בכחול צפונה, ונגלוש עימו 1 ק"מ עד למפגש עם סמ"ש אדום, נמשיך באדום מזרחה ומייד ניכנס לסינגל משמאל לדרך.  הסינגל רץ במקביל לדרך, יוצא אליה וחוזר למיוערת, כך שניתן לבחור לרכוב בדרך הרחבה או בסינגל, בהתאם לחשק.

אנו ממשיכים עם הדרך הראשית צפונה לכיוון גבעת קאת וממערב לגבעה גולשים מערבה לנחל השופט.  בקטע זה ריבוי השבילים מקשה על ציון אחד ספציפי אולם די שתשמרו על כיוון כללי מערבה ומגמה כללית של ירידה,  ותפגשו את ערוצו של נחל משמר המסומן אדום.

בנחל משמר פונים ימינה וגולשים עימו עד למפגש עם כביש 6953. פונים שמאלה במעלה הכביש ובפניה הראשונה ימינה אל טיפוס קשה בשביל העולה אל מתחת גבעת קיפוד.
הדרך מקיפה את גבעת קיפוד מדרום ועד לצומת ראשית בפינה הדרום מערבית של הכיפה, מתחת לקו המתח.

במקום נעשו שינויים ומתחם הכיפה גודר עקב נטיעות ולכן יש להקיף את הגידור מדרום עד לצומת המדוברת.  אנחנו רוכבים צפונה 800 מ'  על הדרך,  כאשר ניתן לבחור סינגל חמוד ) העובר בין האיקליפטוסים מימין לדרך.

לאחר 800 מ'  פונים שמאלה בדרך ההופכת תלולה מאוד ומעט מסוכנת המורידה אותנו בפרץ של אדרנלין אל ערוצו העמוק והיפה של נחל גחר.  הדרך בנחל גחר מסומנת כחול ואנחנו פונים דרומה בדרך הראשית העשויה אספלט.

הדרך מתעקלת מערבה ואנחנו עם האספלט מטפסים בגאיון תלול. לאחר 800 מ' מתעקל האספלט ימינה ואנחנו עוזבים אותו וממשיכים ישר מערבה בדרך עפר עוד 250 מ'  עד לכניסה לסינגל מימין . הסינגל מסומן בשילוט ברור, והוא נבנה ע"י חבורה של רוכבים מיקנעם . הסינגל מושך צפונה, מתפתל ומסתובב ויורד בסלאלום מדליק עד לנחל השופט  , כיף גדול.

בנחל השופט ניתן לבצע גיחה קצרה לחוות השלום  הסמוכה לנו מצפון  )שם ניתן לנוח ולמלא מים(  ולחזור לאותה נקודה.  אנו פונים דרומה בסמ"ש אדום ההולך לאורך נחל השופט.הציר מתעקל מערבה והמגמה הופכת לטיפוס מתון עד לעין ריחנייה , מפל מים יפה בסבך סוף. מקום מעולה להתרעננות לקראת סיומו של הטיול הארוך. לאחר הרחצה במעיין, ממשיכים בסמ"ש אדום בטיפוס קשה, שנמשך 1.5 ק"מ עד לרכבים.

אז מה היה לנו
טיול מקסים המתאים לכל עונה בשנה.  מסלול יפה בן כ 6- שעות במרחק של שעה נסיעה מהמרכז. עליות מאתגרות וסינגלים זורמים ומהירים.  מעיינות שופעים ונחל זורם.  מספר תצפיות מדהימות ונקודה מרעננת בסיומו של הטיול.  מה עוד  צריך לבקש בטיול אופניים?

המסלול מפורסם בגיליון 155 של מגזין אופניים כולל כולל נ"צ וקואורדינטות GPS
כתב: יורם חן, צילם: ערן פוביצר

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר: